//
you're reading...
Film

A Mighty Heart

In 2002 werd de journalist Daniel Pearl ontvoerd en vermoord door Al Qaeda. De film A Mighty Heart vertelt het verhaal van Pearl en zijn vrouw Mariane, destijds vijf maanden zwanger. Allebei werken ze als journalist en op dat moment verblijven ze in Pakistan. Pearl gaat voor een interview weg, maar komt niet meer terug. Het hele interview blijkt een valstrik te zijn. Allerlei instanties werken samen om Pearl te vinden, maar het helpt niet. Er komen dreigende e-mails binnen waarin betere omstandigheden in Guantanamo Bay geeist worden, er worden foto’s van Pearl verstuurd naar de media waarop hij bedreigd wordt met een vuurwapen. Uiteindelijk wordt er via een tussenpersoon een video gebracht met daarop te zien de executie van Pearl. Zijn lichaam wordt later in stukken teruggevonden.

Gek genoeg heb ik er destijds niet veel van meegekregen. Altijd heb ik al periodes gehad waarin ik veel het nieuws keek en alle kranten las afgewisseld met periodes waarin ik er totaal geen belangstelling voor op kon brengen, omdat iedere dag hetzelfde leek: altijd doden, alleen de aantallen en locaties verschillen. Waarschijnlijk zat ik in die periode in de laatste fase, want de naam doet bij mij slechts een vaag belletje rinkelen.

Ik kan iedereen de film aanraden. Als deze film geen indruk op je maakt, dan weet ik het niet. Hoewel Pearl en zijn vrouw ongetwijfeld in hun achterhoofd wel wisten welke risico’s ze liepen, zullen ze dit nooit verwacht hebben. Niemand gaat voor zijn werk naar het buitenland met het idee dat hij nooit meer terug zal keren. Walgelijk is de manier waarop Pearl is omgebracht en walgelijk het idee dat iemand een ander mens zo kan toetakelen.

Het bijzondere is de reactie van Pearls vrouw en familie. Ze reageren niet met woede, maar proberen de effecten van terrorisme tegen te gaan. De essentie van terrorisme is mensen bang maken, mensen beroven van plezier, mensen verlammen. Ze bestrijden dit door actie, begrip en vertrouwen. Pearls familie heeft de Daniel Pearl foundation opgericht, een stichting ter bevordering van intercultureel begrip, http://www.danielpearl.org/.

Er is een controverse rond de beelden van de executie van Daniel Pearl – de beelden zijn online te vinden. Hoewel deze op verschillende sites verwijderd zijn op last van de FBI, duikt het filmpje overal op. Ik heb het zelf niet gekeken, ik heb geen behoefte zoiets te zien en vind het ook prive. Aan de andere kant zijn er mensen die het filmpje op de site blijven zetten, omdat ze aandacht willen voor de werkelijkheid, wat ik ook wel weer begrijpelijk vind.

De moordenaar, Khalid Sheikh Mohammed, werd vastgehouden in Guantanamo Bay. In 2007 gaf hij toe Pearl onthoofd te hebben. Begin dit jaar werd de Poolse geoloog Piotr Stanczak ontvoerd in Pakistan. De gijzelnemers eisten te vrijlating van een aantal gevangenen van Guantanamo Bay, waaronder Khalid Sheikh Mohammed, stond op een enkele site, en hebben Stanczak uiteindelijk ook omgebracht.

Reacties

Een gedachte over “A Mighty Heart

  1. Ik kende de treurige geschiedenis wel, maar had nog niets gelezen over de film. Lijkt me erg indrukwekkend… bedankt voor je mooie persoonlijke recensie, ik zal de film zeker een keer gaan kijken (terug in NL).

    Veel liefs vanuit een Sovjetflat aan de Finse Golf… x x MM

    Geplaatst door Martine | 29 april 2009, 19:14

Geef een reactie

Instagram

Nieuw huis!

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

