//
you're reading...
Eten en drinken, Natuur en Milieu, Plantaardig

Vega?

Hoewel ik wel vaker periodes heb waarin ik geen vlees kon zien en de aanblik van een berg vlees bij de slager meestal wel genoeg was om me mijn eetlust te doen verliezen, geloof ik dat ik het nu toch echt gehad heb met vlees.

De afgelopen week zag ik het opeens niet meer zitten. Ik had er geen trek meer in en heb het tot dan toe ongebruikte boek Vegan with a vengeance van Isa Chandra Moskowitz uit de kast getrokken. En eerlijk is eerlijk, het recept voor kikkererwtencurry was echt geweldig; het is dat vingers niet vegetarisch zijn anders had ik ze erbij opgegeten. Ook het gerecht dat we daarna twee dagen hebben gegeten was zeker niet slecht – het was lekker, vulde enorm en er zaten zes verschillende groenten in geloof ik. Ik heb in een week tijd volgens mij net zo veel verschillende producten gegeten als ik normaal in een maand doe en dat was eigenlijk ook wel leuk. Ik ben een groot voorstander van variatie, ook als het gaat om producten die ‘we’ tegenwoordig niet meer eten. Zo bleek gierst dus best wel lekker te zijn als alternatief voor rijst of couscous.

Over het algemeen heb ik echter wel veel moeite om zonder vlees te koken, daardoor zijn eerdere pogingen tot vleesloos eten gestrand. Tel daarbij op dat ik niet dol ben op paddenstoelen en geen zuivel kan eten, dat maakt het koken best moeilijk voor iemand die toch een redelijk traditionele pot met aardappels, groente en vlees is gewend van huis uit.  Gelukkig was mijn vriend zo lief om twee grote schalen vegetarische moussaka te maken, dus de hele vriezer zit nu vol en ik heb in ieder geval eten wat ik mee kan nemen als ik ’s avonds moet werken.

Wat me eigenlijk het meest verbaasde was hoe vet vlees is. Pas toen ik net mijn eten van de afgelopen dagen in de eetmeter invoerde (inclusief frisdrank en stiekeme stroopwafels) zag ik hoe gigantisch veel energie en vet het scheelt als je vlees weglaat. Voor het eerst in m’n leven moet ik m’n best doen om genoeg binnen te krijgen, terwijl het qua vitamines en mineralen nauwelijks scheelt. Alleen vitamine D en B12 krijg ik amper binnen, maar die kwam ik toch al steevast tekort omdat ik geen zuivel gebruik en nooit een groot vleesliefhebber ben geweest. Voor B12 had ik toch al pilletjes en vanwege het gebrek aan zuivel moest ik toch al aan de calcium, die gaat meestal samen met vitamine D. Dus eigenlijk verandert er nauwelijks iets op dat gebied, het wordt er waarschijnlijk alleen maar gezonder op eigenlijk. Normaalgesproken zat ik met vet ook altijd aan de hoge kant, maar nu dus ook helemaal niet meer. Sterker nog, ik zat te laag! Nou, ik zal eerlijk zeggen, ik vind het helemaal niet erg om ’s avonds nog een handje nootjes te ‘moeten’ eten 😉

Daarnaast voel ik me nu al beter, terwijl ik pas sinds vrijdag vega eet. Eindelijk is mijn spijsvertering weer een beetje wat het zou moeten zijn. Mocht het daar na jaren goed mee komen, dan ben ik voorlopig toch wel de gelukkigste mens op aarde, want van constant pijn, kramp en andere ongemakken waar ik jullie niet mee zal lastigvallen, word ik dus echt niet blij.

Als dit me niet motiveert om toch creatief te blijven koken, dan weet ik het ook niet meer.

Voor één ding vrees ik echter: voor morgen staat er een gerecht moet tofu op het menu. De laatste keer dat ik me aan tofu gewaagd heb (met uitzondering van een vegazuurkoolstamppot met kant-en-klaar gekruide stukjes), was het niet echt een succes. En dan druk ik me voorzichtig uit.  Natuurlijk kun je vega(n) eten zonder tofu, dat weet ik. Maar het zou wel makkelijk zijn als ik het op z’n minst fatsoenlijk kon klaarmaken.  Dus ik bid tot de god der veganistische Thaise curries dat het goed zal komen met de tofu.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

