//
you're reading...
Natuur en Milieu

Fruitkick, het verantwoorde tussendoortje?

Een paar weken geleden liep ik in de supermarkt. Ik had trek in een tussendoortje en wilde eens wat anders dan mijn vertrouwde Evergreen crunchy. Ik keek eens naar de andere producten van Evergreen. Mijn oog viel op de Fruitkick Extra sinaasappel-chocolade, maar ik vroeg me af hoe verantwoord het verantwoorde tussendoortje van Nederland nu eigenlijk is?

Voedingswaarde

Calorietechnisch gezien is de Fruitkick Extra wel ok, maar ook niet heel bijzonder. 100 kcal per reep, dat is een heel normale score voor een tussendoortje. De gemiddelde mueslireep bevat ook zoiets, een Evergreen bevat er 70 en een Milkbreak 90.  Als je bedenkt dat het ding maar 27 gram weegt is het eigenlijk nog best veel. Een Milky Way weeg 26 gram en bevat 115 kcal. Gigantisch verschil? Moah.

Ok, maar een Fruitkick  is vast wel gezonder? Ach, tja. Ok, een Milky Way bevat 6% vet en een Fruitkick nog niet de helft. Maar die gezondheidsclaims dat er veel vezels in zitten, moet je even niet te serieus nemen: 1,1 gram voedingsvezel in een hele reep. Kortom, bijna evenveel als in een Milky Way (1 gram). Officieel mag het met meer dan 3 gram vezels per 100 gram een vezelrijk product heten. Een mens heeft 35 tot 40 gram vezels nodig per dag. Vezelig he, zo’n Milky Way?

Vitamines en mineralen dan? Tja, hier wint de Fruitkick Extra. 9% van je ADH aan vitamine B1 en 11% van de vitamine E. Daarentegen bevat Milky Way 3% van de benodigde calcium, 1% van de vitamine A en 1% van het ijzer.

Hoewel de naam Fruitkick Extra suggereert dat er iets meer in zit, is het tegendeel waar. De gewone Fruitkick bevat per reep van 33 gram 125 kcal en ook meer voedingsstoffen. De Fruitkick appel kan met 12% ADH calcium, 10% ADH ijzer, 7% ADH fosfor en 13% ADH vitamine B6 wat mij betreft wel door de gezonde beugel.

Wanneer je de ingrediëntenlijst bekijkt zul je ook geen controversiele ingrediënten tegenkomen – voor zover mij bekend zijn het allemaal veilige stoffen, meestal natuurlijk. Dus hoewel een Fruitkick nooit zo gezond zal zijn als een bakje vers fruit of een handje noten, kan het er wel mee door.

Maatschappelijke waarde

Maar kan het er maatschappelijk gezien ook mee door? Ik besloot om Liga te e-mailen met een aantal vragen. Ik wilde graag weten in hoeverre ze milieuvriendelijk produceren. In sommige producten wordt namelijk sojalecithine gebruikt en in andere palmolie. Het is niet duidelijk of de sojalecithine afkomstig is van soja van gecontroleerde herkomst.  Voor palmolie bestaat geen keurmerk of iets dergelijks – hoewel een aantal bedrijven probeert regels op te stellen voor de productie van palmolie, wil het nog niet erg vlotten. Het gebruik van palmolie is op dit moment controversieel omdat v0or de aanplant van oliepalmen tropisch regenwoud gekapt wordt. Het gaat hierbij om duizenden en duizenden hectaren. Hierdoor verdwijnt veel regenwoud, wat op zich al zonde is, maar wat ook erg slecht is voor ons klimaat. Daarnaast leven in het regenwoud inheemse stammen en dieren, zoals de orang oetan, die hun leefgebied zien verdwijnen.

Ook gebruikt Liga in sommige producten (bestanddelen van) melk en/of eieren. Ik wilde weten of Liga gebruik maakt van producten uit de bio-industrie.

Hoewel Liga op de website zegt ernaar te streven iedereen binnen een week antwoord te geven, hebben ze hun doel niet weten te bereiken. Met iedere dag die verstreek groeide mijn hoop op een lang en inhoudelijk antwoord, maar helaas. Uiteindelijk kreeg ik dit suffige antwoord:

Geachte mevrouw Alicia Jennifer,

U informeerde naar de uitgangspunten van LU Nederland.
We laten u weten, dat onze missie inhoudt dat we al het goede uit granen verwerken in onze producten. We willen een bijdrage leveren aan het kunnen maken van een goede keuze op elk moment van de dag.

Daarnaast doen wij inspanningen om het productieproces duurzaam te maken, denk aan het gebruik van zonne-energie en het gebruik van scharreleieren.

We hopen umet deze toelichting van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
LU, GENERAL BISCUITS NEDERLAND B.V.

Hier hebben we natuurlijk niets aan. Geen woord over het gebruik van palmolie, hoewel ik daar expliciet naar gevraagd heb. En een bedrijf dat scharreleieren als duurzaam durft te presenteren, daar heb ik niet veel vertrouwen in: 9 kippen per vierkante meter, stallen tot vier verdiepingen hoog, kippen komen nooit buiten, de snavels worden gekapt zodat de kippen elkaar niet kunnen pikken van frustratie, het voedsel is niet duurzaam en er mogen preventief medicijnen gegeven worden. Neem nog een eitje…

Natuurlijk kun je ook niet reageren op het antwoord, stel je voor dat je nog een lastige vraag zou willen stellen. Zojuist heb ik nog maar een poging gedaan op de website. Ik hoop dat ik deze keer wel fatsoenlijk antwoord krijg.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

