//
you're reading...
Boeken

Citaat

Zelf was ik in die zomer van 1980 inmiddels vrijwel niets van niemand meer. Mijn nog levende familieleden hoefden niet eens op de vingers van één hand te worden geteld. Ik had aan één vinger genoeg.

Iemand die, zoals A., nog zoveel dingen van anderen is, denkt dat het grootste deel van het leven nog voor de boeg ligt, terwijl ik wist dat ik mijn grootste deel al achter de rug had. In het begin dacht ik nog dat het vooral daardoor kwam. Van buitenaf gezien scheelden wij weliswaar slechts vier jaar in leeftijd, maar van buitenaf kon je het gewicht en de uitputting ook niet zien die mij van binnenuit naar beneden trokken. Volgens mijn paspoort zou ik over twee maanden mijn zevenentwintigste verjaardag vieren, maar vanbinnen voelde ik mij niet minder dan een bejaarde wees.

Eindelijk Oorlog – Herman Koch

Bij deze passage vroeg ik me echter af of dat nu is waarom mensen zich oud voelen, of dat het andersom is. Is het zo dat mensen vrienden en familie verliezen en zich vervolgens oud voelen, of is het zo dat mensen zich oud voelen en daarom ook geen contact meer proberen te maken met anderen, en dus daardoor niets meer van iemand zijn? Waarom kwijnt de ene bejaarde weg in een verzorgingstehuis, terwijl een andere nog oudere bejaarde, die ook z’n familie al kwijt is, vrijwilligerswerk blijft doen, lid blijft van de lokale breivereniging of oppasopa of -oma wordt?

Verder is het boek overigens geen aanrader: het verhaal is dun, de karakters zijn oppervlakkig, het eind zie je al kilometers van tevoren aankomen en prikkelend is het verder ook niet.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Het is een beetje raar, maar ik ben dus nogal bang voor ganzen. Ik durfde nog net naar mijn voordeur. Dat wordt nog wat. De nadelen van op een groene plek wonen. 🤣

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.162 andere volgers

Categorieën

