//
you're reading...
Algemeen

Goede voornemens

Een beetje laat, die eerste post van het jaar. En daarmee heb ik één van mijn goede voornemens van dit jaar alweer niet waar kunnen maken; ik had me nog zo voorgenomen om minimaal iedere week eens iets te schrijven.

De laatste tijd zijn ver volgens mij steeds minder mensen die aan goede voornemens doen. Of ze komen er in ieder geval minder voor uit. Goede voornemens op 1 januari zijn uit, iets van de jaren ’90 misschien. Maar ik loop altijd een beetje achter met trends, dus ik heb gewoon een lijstje met goede voornemens voor 2010 gemaakt.

Iedere week bloggen was dus één van de voornemens, maar wat staat er verder op de lijst? Natuurlijk afvallen. Bij wie niet, na de feestdagen? Nou ja, ik denk nu gelijk aan een paar mensen die ik ken, die leven op Marsrepen, patat en energiedrankjes en toch zo mager als een lat zijn. Het leven is oneerlijk. Maar alle normale mensen lijnen natuurlijk gewoon in januari. Zelfs als ze zeggen dat ze geen goede voornemens hebben. Afvallen staat bij mij al jaren bovenaan het lijstje van goede voornemens, dat zegt al genoeg – die goede voornemens komen bij mij nooit zo van de grond. Maar dit jaar pak ik het serieus aan: ik ben gewapend met Wii Fit Plus en – ook voor de Wii – New U van Fitness First. En ik heb ze ook al een paar keer gebruikt, voor de geïnteresseerde, wat betekent dat ik zowaar beweeg, ondanks mijn overtuiging dat sporten eigenlijk heel ongezond voor je is. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand geblesseerd geraakt is door op de bank zitten, om maar wat te noemen. Maar vooruit, soms moet je een uitzondering maken. Af en toe je handen laten wapperen (om bijvoorbeeld letters op je scherm in te voeren) kan geen kwaad. En stiekem is het best leuk om midden in de woonkamer te skateboarden (op de Wii dus he).

Mijn andere voornemen staat ook ieder jaar op de lijst: meer lezen. Ieder jaar denk ik, ik moet toch eens wat meer lezen. Er zijn nog zoveel klassiekers (al schijnt het eigenlijk klassieken te zijn) die ik moet lezen, nog zoveel ongelezen boeken in m’n kast, zoveel nieuwe literatuur en nieuwe talentvolle schrijvers die ik nog niet ken. Net als afvallen is dit iets wat nooit zal lukken: heb je een boek gelezen, dan zijn er ondertussen alweer honderden nieuw uitgekomen. Toch blijf ik het proberen. Mijn doelstelling voor dit jaar is 52 boeken – één per week dus. Eigenlijk moet ik vandaag mijn tweede boek dus gaan uitlezen, en ik ben pas halverwege.

Mijn derde grote voornemen is afwisselender en beter leren koken. Hoewel mijn vriend het altijd met plezier opeet, vind ik het zelf nogal eens prut. Ik ken weinig recepten uit mijn hoofd en ik ben nog erg langzaam in de keuken – om nog maar te zwijgen over het aantal gerechten dat ik maak met bloederige vingergarnituur, omdat ik gewoon niet om kan gaan met messen. Ik weet hoe het moet, maar ik krijg het niet voor elkaar om met mijn vingers naar achteren wijzend groente te snijden. Sinds ik vegetarisch eet, heb ik het nog wat moeilijker. De saaie aardappelen-groente-vleesmenu’s kun je makkelijk veranderen in saaie aardappelen-groente-groenteburgermenu’s, maar daar word je ook niet blij van. Bakken kan ik goed, dat wel – en taart is altijd ook goed vegetarisch klaar te maken. Helaas botst dat dan weer een beetje met mijn goede voornemen om af te vallen.  Maar na je werk wil je niet iets nieuws gaan staan maken, dan wil je gewoon snel eten (of althans, ik wel – Nigella Lawson schijnt er anders over te denken). En op die ene vrije dag wil je ook niet uitgebreid koken als je al de halve dag kwijt bent aan wassen, afwassen, stofzuigen etc. Of je wil wel uitgebreid koken, maar kan op zondag je ingrediënten natuurlijk nergens halen. Nou ja, er is iedere dag wel een excuus om niet avontuurlijk te koken.

Mijn eerste blog van het jaar is er in ieder geval uit, het eerste onsje is eraf, het eerste boek is uit, en die creatieve maaltijd moet ik deze week maar eens gaan bedenken.

Reacties

Een gedachte over “Goede voornemens

  1. Ik ben nog veel slomer, want heb pas één van mijn voornemens geblogd, haha. Keertje samen koken? Ik heb goede boeken en ken een aantal lekkere recepten 🙂 xMM

    Geplaatst door martinemussies | 25 januari 2010, 11:28

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

