//
you're reading...
Plantaardig

Rauw?

Via de website van de Vegetariër kwam ik bij een filmpje van De Wereld Draait Door. Er zat een vrouw aan tafel die rauw-veganistisch at en haar zoon ook zo te eten gaf. Het is al een wat ouder filmpje, uit 2008, maar ik zeg het wel vaker tegen mensen – ik leef een beetje onder een steen. Ik ontdek dingen pas, als jij ze al vergeten bent. Maar goed, dat heeft ook zo z’n voordelen. Meegaan in de waan van de dag, daar doe ik dan weer niet aan.

Maar even terug naar het onderwerp: is het goed om je kind zo te laten eten? Hugo, die een bekende verschijning in DWDD schijnt te zijn (is ie weer, die steen), viel die mevrouw behoorlijk aan op haar manier van opvoeden. Ze mocht haar eigen lichaam wel verzieken, vond hij, maar niet dat van haar kind, en hij vond dat de kinderbescherming er eens naar moest kijken.

In eerste instantie vond ik het ook belachelijk; zo’n kind mist toch voedingsstoffen en zo. Maar aan de andere kant vind ik het ook belachelijk dat iemand die op zo’n manier nadenkt over dingen, die bewuste keuzes maakt en echt denkt dat ze iets goeds doet voor zichzelf en haar kind, zo hard aangevallen wordt, terwijl hele volksstammen kun kind volstoppen met alles wat vet, zoet, ongezond en onnatuurlijk is.

Ik kan moeilijk inschatten in hoeverre een kind voedingsstoffen tekort komt met zo’n dieet. Als lactose-intolerante vegetariër heb ik ontdekt dat je met afwisselend eten (en een potje vitamine B12-tabletten) een heel eind komt met groente, fruit, noten, zaden en pitten. Uit onderzoeken blijkt echter wel dat veganisten minder lang leven dan vegetariërs en flexitariërs, dus het lijkt erop dat ‘alles met mate’ zoals altijd toch het beste is.

Maar waarom wordt zo’n vrouw nou hard aangevallen, terwijl dagelijks ouders hun kind volstoppen met conserveermiddelen, kleurstoffen en suikers? Terwijl er kinderen zijn van een jaar of acht, die tussen de middag in de supermarkt een ‘lunch’ kopen bestaande uit een zak Hamka’s en een halve liter energiedrank. Dan zijn er nog ouders die vinden dat kinderen van twaalf (of jonger) best alcohol mogen drinken, en dat je op je veertiende best om vier uur ’s nachts dronken thuis kunt komen. Kinderen hebben totaal geen band meer met voeding, ze weten niet wat het is of waar het vandaan komt, of hoe het hoort te smaken. Er zijn hele klassen vol kinderen die niet eens ontbijt krijgen, of een lunchpakketje. Ongeveer 12% van de kinderen heeft overgewicht. Wanneer worden al die ouders eens ter verantwoording geroepen?

Het voelt als je het zo bekijkt het een beetje wrang dat iemand die haar best doet om haar kind zo gezond mogelijk op te voeden, die opstaat om ontbijt klaar te maken, op zo’n manier weggezet wordt als iemand die haar kind mishandelt.

Hier kun je trouwens een documentaire zien over Tom, de jongen waar het over gaat.

Een van de reacties op deze pagina spreekt boekdelen: “die jongen is voor z’n leven verpest, kan later helemaal geen vlees meer eten dat kan z’n lichaam niet aan”. Kortom, hij heeft geen leven meer, omdat ie iets niet kan eten wat toch al niet gezond is? Nog even afgezien van het feit dat ik mijn leven absoluut niet als verpest beschouw: na 25 jaar begon mijn lichaam ook te protesteren tegen rood vlees. Resultaten uit het verleden bieden blijkbaar weer eens geen garanties voor de toekomst.

Reacties

4 gedachtes over “Rauw?

  1. Ik meen me te herinneren dat Borst zei dat het jongetje zo’n scharminkel was, waarop zij antwoordde dat de vleesetende jeugd juist steeds groter werd door groeihormonen in het voedsel. Dat wat niet standaard is kan blijkbaar schamper worden weggelachen of bespot als geobsedeerd en neurotisch (hij had er een term voor die ik vergeten ben; een soort alternatieve anorexia), terwijl de rest, zoals je terecht zegt, juist vergeet dat voedsel meer is dan maagvulling tegen de trek: het zijn de bouwstoffen van het lichaam.

    Oh, ik moet gaan! Het alarm van de oven gaat: mijn vierkazenpizza is klaar. Lekker.

    Geplaatst door Herman | 17 juli 2010, 17:50
  2. Die ziekte is trouwens ortorexia. Een ziekte die gekenmerkt wordt door obsessief gezond eten en daardoor kwalitatieve en kwantitatieve ondervoeding.
    Maar het lijkt me een lastige diagnose om te stellen. Hoe ziek is het eigenlijk om te zeggen dat iemand die geen conserveermiddelen gebruikt, als voorbeeld, ‘obsessief gezond’ bezig is?
    We leven in een maatschappij waarin ongezond eten de norm is. Doe je dat niet, dan ben je ziek.
    Gezond is ook relatief: een BMI van 20 tot 25 wordt als gezond gezien maar mensen met een BMI van 25 tot 27 schijnen langer te leven. Aan de andere kant zijn er aanwijzingen dat je van een zeer laag calorisch dieet minder snel veroudert, en voor zo’n dieet moet je ook heel streng opletten.
    M.i. zit de stoornis niet in een eetpatroon, maar in de houding t.o.v. eten. Beheers je je eten, of beheerst het jou? En dat is moeilijk te zeggen van buitenaf. Wat dat betreft had hij de term ortorexia m.i. beter niet kunnen gebruiken.

    Geplaatst door Alicia | 22 juli 2010, 11:33
  3. Haha, of dat van die groeihormonen zo is weet ik niet, ik was ondanks mijn vleesconsumptie altijd de kleinste van de klas. In groep zes was ik 1m36 terwijl mijn langste klasgenote 1m79 was. Mij heeft het dus in ieder geval niet geholpen. 😉

    Geplaatst door Alicia | 22 juli 2010, 11:33
  4. De essentie is niet of zijn dieet nu wel of niet gezond is: daar valt volgens mij weinig op af te dingen (het is in ieder geval gezonder dan wat de gemiddelde jongen van zijn leeftijd eet), maar in hoeverre zijn moeder hem hiermee buiten de sociale groep plaatst. Dat is hetgene waar hij last van heeft.

    Dit kan vaker het dilemma zijn: wegen de nadelen van wat ik goed acht voor mijn kind op tegen de voordelen?

    En wat die lengtes in groep 6 betreft: mij lijkt 1m79 wel erg lang voor die leeftijd.

    Geplaatst door Ferro | 19 augustus 2010, 21:38

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

