//
you're reading...
Boeken

Lucky

Op het moment lees ik het boek Lucky van Alice Sebold. Sebold schrijft een heel persoonlijk verhaal over hoe zij verkracht en in elkaar geslagen is op haar 18e en hoe zij en haar omgeving daarmee omgingen.

Ik kan het echt iedereen aanraden, hoewel ik het nog lang niet uit heb. Ze schrijft er tot in detail over, dat maakt het heel boeiend om te lezen en het zet ook flink aan het denken. Wat voor mensen doen zoiets? Maar het geeft ook een goed beeld van wat een verkrachting eigenlijk echt is en wat voor effect het heeft. Sebold kan dit erg goed overbrengen.

Ze schrijft ook over haar vader, dat hij niet begrijpt hoe ze verkracht kan zijn als de dader op het moment zelf geen wapen meer had. Zoiets is voor mij dan weer onbegrijpelijk.

Ik heb er veel bewondering voor dat ze erover schrijft. Er ligt nog steeds een enorm taboe op. Er zijn nog steeds veel mensen die vinden dat verkrachting mag, als niemand er maar iets van weet (bleek een aantal jaar terug uit een onderzoek in het VK), er zijn nog steeds genoeg mensen die heel snel geneigd zijn te denken dat een vrouw het heeft uitgelokt.

Ik ken, helaas, veel mensen (voornamelijk vrouwen) die zoiets is overkomen. Verkrachting, incest of langdurig seksueel misbruik door een bekende. Ik heb niet de illusie dat ik volledig begrijp wat het betekent, maar ik heb wel het gevoel dat Sebold me er iets over leert wat ik nog niet wist. Ik heb nog meer bewondering voor de mensen in mijn omgeving en hoe ze ermee omgaan. En ik hoop dat Lucky een klein beetje bij kan dragen aan een betere wereld. Dat meer mensen het zullen lezen en zullen gaan nadenken, en dat het taboe op praten over seksueel geweld zal verdwijnen. Dat slachtoffers niet bovenop wat ze overkomen is te maken krijgen met verwijten en het gevoel krijgen dat zij schuldig zijn en zich moeten schamen.

Dus al is het misschien niet het eerste boek wat je mee zou nemen naar het strand: lees het!

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

