//
you're reading...
Eten en drinken, Natuur en Milieu

Spijswetten

Toevallig kwam ik op dit weblog terecht, over welke regels mensen hebben voor eten. De auteur bekijkt daar haar eigen regels voor eten en vraagt andere mensen om reacties. Ik vind het wel een leuk idee, dus bij deze mijn regels:

Uit principe eet ik geen vlees, vis, dierlijke bouillon, gelatine of dierlijk stremsel; alleen biologische vrije uitloopeieren; geen palmolie, geen ongecertificeerde sojaolie of anderszins ‘foute’ producten, of producten van producenten die deze foute producten op grote schaal gebruiken. Zo veel mogelijk fairtrade. Zeker koffie, bananen, mango’s en chocola. Ik heb een voorkeur voor lokaal geproduceerd (tenminste wanneer dat duidelijk beter is, want helaas is het niet zo zwart-wit dat ingevlogen boontjes uit Kenia per se slechter voor de wereld zijn dan boontjes uit Europa – zie Confessions of an Eco-Sinner van Fred Pearce) en ik gebruik geen producten uit Israël.

In verband met lichamelijke klachten eet ik lactose-arm, niet te veel suiker, niet te vet, matig met alcohol.

Omdat ik geloof dat het niet gezond is, eet ik zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en andere additieven. Zo min mogelijk geraffineerd. Ik probeer erg op te letten met suiker: hoewel ik best eens een glas frisdrank drink, probeer ik het toch niet te vaak te doen, vanwege het enorme effect op je suikerspiegel.

Ik eet dagelijks vers eten. Ik eet soms wel een pizza voor het lekker, of soms een stoommaaltijd als ik echt even haast heb, maar je zal bij mij geen kant-en-klare kruidenmixen, wereldgerechten e.d. in de kast vinden. Als je alleen bent is het makkelijk om te vervallen in het gebruik van gemaksvoedsel, maar dat wil ik dus niet. Alleen wonen moet geen reden zijn om slecht voor jezelf te zorgen.

Iedere dag groente en fruit en veel afwisseling. Dus groente die ik niet ken, niet iedere dag maar die appel maar ook eens iets anders meenemen. Ik zorg ook dat de fruitschaal op tafel staat en neem fruit mee naar mijn werk: als je het altijd bij je hebt of het voor je neus staat, grijp je er sneller naar. Het is lekker, bevat veel voedingsstoffen en het voorkomt dat je naar ongezonde dingen grijpt.

Verder eet ik eigenlijk iedere dag wel rauw eten. Zeker niet uitsluitend, maar ik geloof wel dat rauw voedsel gezonder is dan gekookt voedsel. Ik eet iedere dag wel fruit, rauwkost en noten.

Kort samengevat kan ik zeggen dat ik eten zie als iets wat gezellig en lekker is, maar daarnaast ook zeker zie als brandstof voor lichaam en geest, als morele keuze en zelfs als vorm van activisme.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

