//
you're reading...
Boeken, Politiek, Taal

Don’t Think of an Elephant

Deze week heb ik eindelijk George Lakoffs Don’t Think of an Elephant uitgelezen. Ik had er steeds wel wat in gelezen, maar door tijdsgebrek zat er zo lang tussen dat ik maar besloten heb om er op mijn vrije dag gewoon voor te gaan zitten en helemaal opnieuw te beginnen.

Voor wie het boek niet kent, of voor wie zelfs nog nooit van Lakoff gehoord heeft: Lakoff houdt zich bezig met taal en in het bijzonder met metaforen.  Dat is ook waar ik Lakoff van kende, van zijn (ontzettend interessante) boek Metaphors We Live By, wat mijn visie op taal nogal veranderd heeft. Het idee daarachter is dat taal een systeem is waaruit onze opvattingen over de wereld blijken. Bijvoorbeeld dat wij omhoog als positief zien en omlaag als negatief,  blijkt uit woorden en uitdrukkingen als teneergeslagen, down, herrezen, boven jezelf uitstijgen, laag bij de grond, boven of onderaan de ladder, etc. Dit is even een simpel voorbeeld, maar hij analyseert zo allerlei uitdrukkingen en concepten.

Ik wist echter niet dat hij zich ook bezig hield met politiek, tot ik een tijdje geleden een documentaire op televisie zag waarin verschillende politici en verkiezingsspotjes werden geanalyseerd door deskundigen, waaronder dus Lakoff. Ik heb toen meteen het boek Don’t Think of an Elephant besteld.

Don’t Think of an Elephant gaat over framing. Heel kort samengevat is de achterliggende gedachte dat je ideeën kunt veranderen door taal. Dat taal niet op zich staat, maar (zoals dus uit Metaphors ook al bleek) staat voor hoe we over de wereld denken. Omdat mensen alleen feiten accepteren als die bij hun wereldbeeld passen, moet je nieuwe feiten dus altijd in een nieuw ‘frame’ aanbieden. Door middel van nieuwe taal, die nog geen beeld oproept, kun je dus nieuwe informatie en ideeën overbrengen. Daarom heet zijn boek ook Don’t Think of an Elephant: als je bestaande taal gebruikt, roep je een bestaand idee op. Iedereen denkt namelijk aan een olifant als er gevraagd wordt om vooral niet aan een olifant te denken, waarmee het beeld van de olifant versterkt wordt. In de politiek geldt dus volgens hem dat linkse politici, ook niet in ontkenningen, moeten spreken in de woorden van rechtse politici, omdat ze daarmee het beeld dat die rechtse politici oproepen alleen maar versterken.

Het zet me wel weer aan het denken. Even doorzien wat nu precies het beeld is dat opgeroepen wordt door een bepaald woord is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik neem me wel voor om er meer op te letten hoe dingen gebracht worden. Ik ga Metaphors We Live By nog eens aandachtig lezen en wat ander werk van Lakoff opzoeken, want ik vind het een erg leuk en nuttig onderwerp om mee te spelen. Taal en politiek samen, het kan bijna niet leuker!

Reacties

Een gedachte over “Don’t Think of an Elephant

  1. Lees ook eens De woorden van Wilders van Kuitenbrouwer.

    Ik zou de boeken van George Lakoff ook wel eens willen lezen, maar mijn to-do list is nu al extreem lang en groeiende, dus ik besluit realistisch dat ik dat maar niet doe, voorlopig.

    Geplaatst door Ferro | 19 augustus 2010, 21:32

Geef een reactie

Instagram

Het is een beetje raar, maar ik ben dus nogal bang voor ganzen. Ik durfde nog net naar mijn voordeur. Dat wordt nog wat. De nadelen van op een groene plek wonen. 🤣

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.162 andere volgers

Categorieën

