//
you're reading...
Boeken, Maatschappij

Het conservatieve wereldbeeld

In zijn boek Don’t Think of an Elephant zet George Lakoff de verschillen uiteen tussen het conservatieve en het progressieve wereldbeeld.

Het conservatieve wereldbeeld is voor mij zeer herkenbaar, omdat ik in grote lijnen op die manier opgevoed ben. Kort samengevat houdt het in dat conservatieven geloven dat de wereld eigenlijk een gevaarlijke, moeilijke plaats is en dat je daarom goed voorbereid moet zijn op de maatschappij. Kinderen worden opgevoed met discipline, niet met overleg. Hierdoor ontwikkelt het kind een interne discipline (iets hier doet me denken aan Foucault), waardoor het in staat is voor zichzelf te zorgen en succesvol te worden. Kortom, het feit dat je “goed opgevoed” bent en je dus “goed” gedraagt zorgt ervoor dat je het “goed” doet op o.a. financieel gebied.

Om een of andere reden die ik niet begrijp, wordt de link ook andersom gelegd: mensen die veel verdienen werken hard. M.i. is dit niet per se het geval; sterker nog, van banken beroven kun je ook erg rijk worden, maar met goed gedrag heeft het weinig te maken.

Iets anders waar ik ook weinig van begrijp is het feit dat conservatieven denken dat een kind disciplineren betekent dat het voor zichzelf op kan komen. Ik ben zelf best streng opgevoed, vergeleken met andere mensen van mijn generatie. Een overlegcultuur was er niet. Het was niet zo dat me niet uitgelegd werd wat ik fout deed, maar of ik het nu ergens mee eens was of niet, dat deed er niet toe. Ik moest vaak dingen doen of laten “omdat papa/mama het zegt” of “omdat het ons huis is”, zonder verdere discussie.

Ik zie het nut van regels zeker: ze geven duidelijkheid en structuur. En je kind disciplineren kan ervoor zorgen dat het veilig blijft en dat het geaccepteerd wordt door de samenleving, omdat het zich acceptabel gedraagt. Maar soms zijn er ook extremen: vorige week zag ik een aflevering van Wife Swap, met een gezin dat ongetwijfeld oerconservatief was. De wereld was inderdaad enorm hard volgens vader, de kinderen werden geleefd door hun ouders, mochten niet weigeren, en iedere dag draaide om (sport)prestaties. De moeder van het andere gezin vond het verschrikkelijk en had een fikse discussie met de vader. De vader hield vol dat zijn kinderen zo sterke persoonlijkheden werden. De moeder van het andere gezin vroeg hem hoe hij dacht dat zijn kinderen voor zichzelf op leerden komen als ze constant geleefd werden en geen eigen keuzes mochten maken. En dat is dus precies hoe ik erover denk: je hebt ruimte nodig om keuzes te maken en soms kan het echt geen kwaad om eens flink op je bek te gaan als je een verkeerde keuze maakt.

Reacties

Een gedachte over “Het conservatieve wereldbeeld

  1. Voor een groot deel herken ik mij in de beschreven situatie. Maar dan meer in theoretische zin dan qua ervaring. Maw: ik ben redelijk ruim opgevoed, maar er waren grenzen. Deze ontbreken vaak in de hedendaagse opvoeding. Het gedrag van (veel) jongeren is dan ook navenant.
    Wat ik hiermee wil zeggen is: voor de balans in de beeldvorming zou het ook goed zijn om een (tegen)beeld te geven van jongeren die volstrekt progressief zijn opgevoed, compleet ontspoord zijn en niet (bijster) goed kunnen functioneren in deze maatschappij. In feite een gevolg van teveel ruimte en een gebrek aan normerend kader!
    Ingescherpt zou moeten worden dat de (NL) maatschappij niet zozeer hard is maar, om te beginnnen, verplichtingen schept. Het moet dan ook niet zozeer gaan om prestaties, maar om het leveren van een bijdrage als een geschapen identiteit.

    Geplaatst door Gert | 15 november 2010, 18:45

Geef een reactie

Instagram

Nieuw huis!

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

