//
you're reading...
Maatschappij

Angst

Wat me het meest opvalt aan het conservatieve wereldbeeld dat Lakoff in zijn boek Don’t Think of an Elephant beschrijft, is de angst voor de wereld. Ik heb zo ook geleefd: zonder vertrouwen in de wereld, het systeem, de mensheid.

Ik geef het eerlijk toe, ik ben nog steeds niet het grootste zonnestraaltje van GroenLinks. Soms word ik niet vrolijk van de mensheid en eerlijkgezegd vraag ik me stiekem weleens af of algemeen kiesrecht nou zo’n heel goed plan was. Maar ik laat mezelf niet meer beperken door angsten en dat de wereld niet perfect is, betekent niet meer dat ik het erbij laat zitten, maar dat het tijd is om er iets aan te veranderen. En een betere wereld… Inderdaad ja. Die begint bij jezelf.

Onlangs sprak ik toevallig met iemand in een café. Hij was fervent VVD-aanhanger. We hadden wat leuke discussies, over politiek, over vliegen, vanalles. Na een tijdje vroeg hij me hoe ik naar huis ging. Toen ik zei ‘op de fiets’, zei hij meteen ‘als vrouw alleen?’ en begon over de gevaren van Rotterdam Zuid. Dat vond ik wel heel erg typisch.

Het valt me vaker op dat mensen, met name mensen die hier niet wonen, een verschrikkelijk beeld van Rotterdam (Zuid) hebben. Terwijl ik mijn gang ga, leef zoals ik dat wil, en nergens last van heb. Het is niet gezegd dat er nooit iets zal gebeuren, maar zekerheden zijn er sowieso niet in het leven.

Het is het soort discussie dat ik vroeger met mijn ouders vaak heb gehad: moet je dingen vermijden omdat er een kleine kans is dat je iets overkomt? Mijn idee is dat je écht gevaar niet op moet zoeken, maar je normale dingen gewoon moet doen. Jezelf uit angst opsluiten in je huis is voor mij namelijk het ergste wat je kunt doen, veel erger dan het risico accepteren dat je iets kan gebeuren. Je angst laten varen werkt erg bevrijdend.

Jezelf opsluiten is daarnaast geen garantie voor veiligheid. We maken de wereld alleen maar veiliger als we allemaal kiezen om de gewone dingen te blijven doen. Juist als we onszelf uit angst allemaal opsluiten in huis, wordt de wereld een verlaten, enge plek.

Reacties

2 gedachtes over “Angst

  1. Bij mij in de buurt is vorig jaar een zestienjarige jongen vermoordt door rondvliegende kogels.
    Maar verder is het moorden en schieten beperkt tot een zeer kleine groep mensen die het vooral op elkaar gemunt hebben.
    Ook in een misdadige omgeving kan het dus relatief veilig zijn!
    Ik kan mij dus goed voorstellen dat je het plezierig wonen vindt in Rotterdam-Zuid.
    De misdadige beeldvorming van anderen is echter lastig te veranderen.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost, Bijlmermeer, K-buurt.

    Geplaatst door Rob Alberts | 28 juli 2010, 19:33
  2. Wat betreft die angst voor bepaalde stadsdelen: daar stond enige tijd geleden een artikel over in de NRC (Next?). Scholieren durfden niet “op excursie” naar Delfshaven omdat ze het beeld hadden dat ze daar van alles kon overkomen.

    Ik heb wel het beeld dat de discrepantie tussen de perceptie van veiligheid en de daadwerkelijke veiligheid groter wordt. En mijn theorie is dat dit (ook) komt door de media. Danzij het internet hoeven nieuwsredacties niet meer te selecteren ten gevolge van de beperkte ruimte in de papieren krant. Met als gevolg dat veel meer op angst inspelende berichten het nieuws halen. Als je door al door angst geregeerd wordt (door erfelijkheid of opvoeding) heb je nu meer mogelijkheden om selectief bevestiging hiervoor te vinden in de media.

    En wat opvoeden betreft: maak je je kind weerbaar tegen de samenleving of leer je hem/haar er zo goed mogelijk in op te gaan? Binnen grenzen natuurlijk, want als het een keer echt onveilig is moet je natuurlijk wel binnen blijven.

    Geplaatst door Ferro | 19 augustus 2010, 21:26

Geef een reactie

Instagram

Nieuw huis!

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

