//
you're reading...
Algemeen

Pendrecht

Ik ben in Pendrecht geboren en heb er tot mijn achtste gewoond. Daarna verhuisd naar Vreewijk, toen naar de VINEX-drek – Carnisselande in Barendrecht, maar nu sinds enkele jaren toch weer terug in Pendrecht.

Verklaar me voor gek, maar ik voel me prima op Zuid. Op Noord staan misschien een hoop mooiere huizen en de ‘betere’ wijken liggen er. Ik zeg niet dat ik er nooit zou willen wonen. Maar eerlijkgezegd – je kan een kind wel uit Zuid halen, maar Zuid niet uit het kind. 😉

Pendrecht krijgt erg veel negatieve aandacht in de media. Mijn wijk is al bij Secret Millionaire Nederland geweest, tot slechtste wijk van Nederland uitgeroepen, tot meest kindonvriendelijke wijk van Rotterdam, tot Vogelaarwijk, noem het maar op.

Nu komt er hier vlakbij, in een zooitje flats dat tegen de vlakte gaat,  ‘crisistoneel’ (volgens mij recht tegenover waar ik vroeger woonde). Luister hier maar naar een radio-interview over het toneel. Nou, in de negatieve insteek zijn ze wel geslaagd. Niet alleen het onderwerp is negatief, maar ook de manier waarop Pendrecht weggezet wordt is weer ouderwets slecht: Pendrecht is een “heftige wijk”, je moet er goed op je spullen passen en we zouden volgens de geinterviewde in de politiek zelfs als “crisiswijk” weggezet worden.

Nog afgezien van het feit dat mijn ervaringen met deze wijk nog net niet haaks op dit soort uitlatingen staan, vraag ik me af hoe dit nu zou moeten zorgen voor een positieve verandering in de wijk. Door constant maar te hameren op de slechte naam van de wijk, wil er natuurlijk helemaal niemand meer dood gevonden worden hier.

Vroeger was het hier niet best. Mijn ouders wilden graag weg, omdat het gewoon geen goede wijk was; niet veilig, niet fijn voor kinderen. Maar nu? Er zijn schoolroutes voor kinderen, speelplaatsen genoeg, grasvelden en pleinen. Je kan rustig over straat, ook als het donker is. Ik loop vanaf de nachtbus of de laatste metro naar huis zonder me onveilig te voelen of fiets vanuit het centrum.

Toen Secret Millionaire uitgezonden werd, kon ik er nog wel om lachen. We werden meer als arme wijk weggezet dan als slechte wijk, dat vind ik niet per se negatief. Maar eigenlijk begin ik het – net als vele andere bewoners – best zat te worden dat het hier steeds afgeschilderd wordt als een verschrikkelijke wijk om in te wonen, en dat mensen me vragen of ik niet bang ben als ik naar huis moet ’s avonds.

Pendrecht is prima om in te wonen. Overal zijn problemen, en er mag best wat veranderen in de wijk, niet alle straten zijn hetzelfde, maar dat het economisch geen sterke wijk is betekent absoluut niet dat het allemaal volledig onbewoonbaar is hier.

Bij mij in het portiek staat trouwens nog een flat te koop. 😉

Reacties

2 gedachtes over “Pendrecht

  1. Tegenlicht (VPRO) heeft een paar jaar geleden een uitstekende documentaire over gemaakt. Lijdend voorwerp was in dit geval de wijk Boschveld in Den Bosch. De essentie is dat bestuurders van onder andere woningbouwvereningingen geldingsdrang hebben en dan rationeel niet te onderbouwen keuzes maken.

    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2004-2005/sloop-1.html

    Geplaatst door Ferro | 17 augustus 2010, 21:04
  2. Roffa Southside 4 life! 5314 Gangsta 2 da bone! Hm, door die nare OV-chipkaart heeft 5314 ook al geen betekenis meer.

    Nu inhoudelijk: treffend verwoord. Zelf heb ik twee jaar in het Oude Noorden gewoond, waar ik na anderhalf jaar nog steeds geen idee had wie mijn buren waren. Niet dat ik nu de deur van mijn buurman platloop, maar ik weet waar hij woont en dat ik in geval van nood bij hem kan schuilen.

    Ik zou graag nog een eindje doortypen, maar het is lastig polemiek bedrijven als je het volmondig met iemand eens bent. Daarom laat ik het hierbij.

    Geplaatst door Kai | 18 augustus 2010, 14:32

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

