//
you're reading...
Kunst, Maatschappij

Kunstroute Charlois

Hommes is een expositieruimte voor hedendaagse kunst in de wijk Charlois, in mijn deelgemeente dus. Ze organiseerden vandaag een wandelroute langs kunstwerken in Charlois, onder leiding van een gids, en daar ben ik vandaag heengeweest. Samen met Ido Bol, die 8 november burgerraadslid wordt voor GroenLinks Charlois- had hij me niet gebeld dat de excursie vandaag was, dan zou ik het glad vergeten zijn 😉

Ik kan het iedereen van harte aanraden om zo’n excursie in je eigen wijk of deelgemeente te doen. Ik woon – met uitzondering van die nare periode in Carnisselande die ik steeds probeer te vergeten – mijn hele leven op Zuid. Maar het is ongelofelijk hoe ontzettend veel dingen je mist als niemand je erop wijst. Hoeveel dingen er zijn in je buurt die je nog nooit gezien hebt. En hoeveel plekken je al honderden keren voorbijgelopen bent zonder er aandacht aan te besteden.

Ik vond het heel leerzaam, omdat ik ook dingen heb gehoord die ik nog niet wist over de geschiedenis van Charlois. Daarnaast merkte ik hoe zo’n wandeling me meteen bewuster maakte van de omgeving en ik er ideeën van kreeg over hoe dingen beter konden. In de meest praktische zin, bijvoorbeeld een onlogisch aangelegd voetpad, een lelijk hek of een  slechte OV-verbinding en gebrek aan voorzieningen voor de (oudere) mensen die rond het Dokhavenpark wonen.

Charlois kampt met een slechte reputatie. Een probleem dat in eigenlijk heel Rotterdam Zuid speelt. En zo’n kunstroute is eigenlijk een ontzettend leuke manier om een andere blik op een gebied te werpen. Behalve dat je andere dingen ziet als je er zelf woont, is het voor buitenstaanders ook een goede reden om de wijk te bezoeken en de vooroordelen kwijt te raken. Er waren mensen bij van buiten Rotterdam, maar ook mensen uit andere delen van de stad. Eén dame die ook meeliep hoorde ik zelfs zeggen dat ze historisch Oud-Charlois zo’n leuke plek vond en dat ze er best zou willen wonen!

Ik hoop van harte dat er meer van dit soort excursies komen die de buurt in een ander daglicht stellen. Mensen zijn vaak geneigd te denken dat je alles groots aan moet pakken. Dat alles van bovenaf geregeld moet worden, in één keer, omdat het anders niet werkt. Maar mijn ervaring van de afgelopen twee jaar is dat het van onderaf misschien wel minder snel gaat, maar wel heel effectief. Niets werkt zo goed als mensen dingen zelf laten ervaren.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

