//
you're reading...
Algemeen, Eten en drinken

Goede voornemens (2)

Vandaag nog wat verder over mijn voornemens. Ik heb er veel, te veel om allemaal op een dag toe te lichten. Ook te veel om allemaal op een dag uit te voeren, dus ik schrijf gewoon over het voornemen dat mij op die dag het meest bezighoudt.

Deze dag stond in het teken van mijn eetpatroon. Er zijn een paar vervelende dingen gebeurd in het afgelopen jaar en ik had het ook niet zo naar mijn zin op mijn werk. Om mezelf af te leiden heb ik wellicht iets te veel hooi op mijn vork genomen voor wat betreft vrijwilligerswerk. En dat had nogal gevolgen voor mijn eetpatroon, want ik was vrijwel niet thuis. Ik was vaak van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat weg. Iedere week wel een  of twee keer, maar soms ook wel vijf dagen in de week. Tussen mijn werk en mijn andere activiteiten door redde ik het niet om thuis te koken, dus soms bestond mijn eten uit een vegetarische bapao die ik dan in de auto at onderweg naar de deelraadsvergadering, of een patatje wat ik naar binnen schrokte voor mijn cursus. Soms schoot het er zelfs helemaal bij in, of ik at pas om middernacht warm, om daarna meteen te gaan slapen omdat de wekker weer ging om kwart over zeven.

Je hoeft niet veel van eten te weten om te weten dat dit wellicht niet het allergezondste eetpatroon is. Ik voelde me de laatste tijd ook minder lekker in mijn vel zitten en mijn huid protesteert ook een beetje. Met de feestdagen heb ik dan ook nog eens lak gehad aan mijn lactose-intolerantie en me uitgeleefd met blauwadergeitenkaas en profiteroles en dergelijke, wat me ook niet echt goed heeft gedaan.

En dan zwijg ik maar in alle talen over mijn alcoholgebruik, want dat werd ook steeds meer. Het nadeel van werken in een slijterij en geinteresseerd zijn in wijn en whisky, is dat je zo snel geneigd bent alles wat nieuw is uit te proberen. Of je ziet de hele dag wijn en denkt aan die lekkere wijn die je thuis nog hebt liggen. Lekker, voor bij de kaas die je niet mag. Waar het vroeger nogal bleef bij af en toe een glaasje, dronk ik de laatste tijd vrijwel dagelijks en dan bleef het vaak ook niet bij een glaasje.

Het werd in ieder geval tijd om weer normaal te gaan eten. Ik maak de dingen die ik in huis heb nog wel op, want weggooien vind ik ook zonde, maar ik haal niks ongezonds meer in huis. Ook wil ik over naar een nagenoeg volledig plantaardig dieet. Het idee is thuis veganist en uit vegetarier, uit praktische overwegingen. Alcohol drink ik deze week helemaal niet, daarna kijk ik wel of ik dat nog even volhoud of dat ik mezelf toesta in het weekend wat te drinken, met mate.

Het voordeel van plantaardig gaan eten is dat ik gedwongen word meer na te gaan denken over wat ik naar binnen werk. Dat het niet meer zo makkelijk is even in de supermarkt een broodje te halen, omdat ik te lui ben om ontbijt te maken of brood mee naar mijn werk te nemen. Dat laatste moet ik nu toch echt gaan doen, en dat dwingt me ook in een bepaald ritme. Ritme en balans in mijn leven, dat is het voornemen waar ik misschien morgen wat over zal schrijven.

Reacties

3 gedachtes over “Goede voornemens (2)

  1. Succes!
    Fruit en sla moeten het mogelijk maken …
    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    Geplaatst door Rob Alberts | 2 januari 2011, 22:11
  2. Ha, oke, ik wil niet aan het veganistische gaan, maar wel vegetarisch. Verder sluit ik me aan bij jou. Ik ga op gezond. Alleen die drank, …..is zo moeilijk.

    Geplaatst door debs | 4 januari 2011, 9:33

Geef een reactie

Instagram

Nieuw huis!

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

