//
you're reading...
Eten en drinken, Maatschappij

Alcoholmisbruik

Op Holland Doc vind je de documentaire Drinkebroeders van Metropolis. Het gaat over alcoholgebruik en -misbruik in de wereld, zeggen ze, maar als je het mij vraagt zit er in het hele filmpje niemand die verantwoord gebruik maakt van alcohol. De volledige documentaire vind je op http://www.hollanddoc24.nl, maar hieronder vast een voorproefje.

Het is werkelijk schrijnend om te zien hoe afhankelijk mensen kunnen worden van alcohol. Ik weet het natuurlijk wel. Ik ben – nog heel even – professioneel alcoholdealer, dus ik zie ook met name veel ouderen langskomen die zichzelf kapotdrinken. Terwijl er vrijwel alleen aandacht is voor alcoholmisbruik door jongeren, drinken veel ouderen enorme hoeveelheden alcohol zonder zich er soms ook maar bewust van te zijn dat dat ongezond is. We hebben het dan over mensen die iedere dag tien halve liters bier komen halen of iedere dag een fles wijn leegdrinken, maar ook soms wel over meer dan een liter gedistilleerd per dag. Tekenend is de uitspraak van een geinterviewde man in Drinkebroeders, die tweemaaldaags het cafe bezoekt en daar zo’n 20 tot 30 glazen bier per dag drinkt (kun jij het betalen? ik niet). Er wordt hem gevraagd of hij zichzelf als alcoholist beschouwt en zijn antwoord is “nou, ik dacht het niet!”.

In Drinkebroeders gaat het vooral over alcoholmisbruik in het buitenland. In de armste delen van de wereld drinken mensen omdat ze geen werk hebben en in armoede leven. Daar kan ik me nog wat bij voorstellen, drinken om je ellende te vergeten. Maar wat bezielt mensen in rijke landen? Wat bezielt je in Nederland om, zelfs als je geen werk hebt, iedere dag laveloos te zijn? Ik begrijp het niet, en misschien moet ik daar maar blij om zijn.

Het onderstreept wel weer het belang van voldoende werkgelegenheid. Het hebben van werk, of tenminste een zinvolle dagbesteding, lijkt toch een van de voornaamste factoren te zijn als het gaat om het bestrijden van verslavingen.

Reacties

7 gedachtes over “Alcoholmisbruik

  1. Volgens mij is het ook een belangrijk aspect dat alcoholisme een tamelijk geaccepteerde verslaving is. Alcohol drinken is gezellig, leuke mensen doen dat en als je eens een keer te veel drinkt, kun je daar nog leuk over doen. Je kunt collega’s tegenkomen bij de slijter, zonder dat je daar gedoe over krijgt op je werk (dat zal anders zijn wanneer ze je betrappen als je narcotica koopt).
    Daarnaast heb ik ook sterk het idee dat alcoholisme vaak samenhangt met bepaalde erfelijke factoren, maar misschien is dat ook maar modern geneuzel. Ik weet in elk geval wel dat ik het bij shandy laat, dat is gezien mijn achtergrond een stuk veiliger.

    En @metropolis: geniaal programma, vind je ook niet!

    Geplaatst door Annet | 6 januari 2011, 22:34
    • Het zou je nog verbazen hoeveel mensen zich schamen in een slijterij. Een heel groot deel van mijn klanten zegt “het is niet voor mezelf hoor”. In sommige gebieden zijn mensen makkelijker: halen een kar vol drank voor een feestje en grappen dan dat het voor hen alleen is, of mensen zijn open over hun alcoholisme. Maar in kleinere steden heb je veel stiekeme alcoholisten, die ofwel steeds heel weinig halen, of juist heel veel in een keer, of die als iedereen nog slaapt stiekem flessen in de glasbak gaan gooien. En als mensen, ook niet-alcoholisten, bekenden tegenkomen, doen ze vaak ook nog wel een beetje zenuwachtig.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 7 januari 2011, 2:00
  2. Alcoholgebruik onder ouderen is een sluipmoordenaar. Zoveel mensen als er zijn, zoveel redenen zijn er aan te voeren waarom ze drinken. Ooit begonnen als gezelligheidsding, kan alcoholgebruik evolueren in gewoontedrinken en uiteindelijk in verslaving. En, zoals met bijna alle verslavingen, hoort daar een staat van ontkenning bij. Vaak moet er eerst iets ergs gebeuren, voordat men bereid is toe te geven dat men een verslaving heeft. Tot die tijd verkeert men “in denial”. Ik woon in een dorp waar misschien wel 50% van de werkende mannen in de bouw zit. Van metselaar, tot timmerman, tot dakdekker, tot stratenmaker. Er zijn er maar weinig onder hen die ik ken, die niet overmatig drinken. Ooit begonnen als kuddegedrag is de alcoholconsumptie uitgegroeid tot een soort noodzaak om zich lekker te voelen. Het noeste werk wordt besloten met een pilsje. Dan in het weekend nog de kroeg in.. Een verslaving is zo gekweekt dus. Wat doe je als alles en iedereen om je heen alcoholconsumptie als een sociaal gewenste bezigheid ziet? Hoeveel mensen zijn er niet “samen” verslaafd? Elkaars alibi zijn…

    Het overmatig drankgebruik van ouderen, daaraan ligt mijns inziens vaak een ander probleem aan ten grondslag. Dan put ik even uit de ervaringen die ik met mijn eigen vader (die helaas is overleden) heb. Het was bij ons thuis in altijd een gezellige boel en daar hoorde een borrel bij vonden mijn ouders. Pa had een zorgvuldig ingericht wijnkeldertje, de jonge jenever stond naast een fles oude in de drankenkast (wie heeft er nog een drankenkast tegenwoordig?) en elk gezellig samenzijn van de volwassenen ging gepaard met drinken. Met name in de jaren 70 en begin jaren 80 kwam het regelmatig voor dat visite in beschonken toestand per fiets of per auto weer naar huis ging. Of dat wij meemoesten naar verjaardagen en vervolgens door een in de lorum zijnde ouder weer naar huis getransporteerd werden, in het holst van de nacht. De opmerking “toen wisten we niet beter”, die door mijn ouders later wel eens gebezigd is, pareerde ik altijd met: “onzin, je deed het omdat je er mee weg kwam”. Er werd stomweg nog niet zoveel gecontroleerd op alcohol in het verkeer en wederom, “iedereen deed het”. Weer dat alibi.

    Mijn ouders zijn altijd stevige drinkers geweest. Toen mijn vader 10 jaar geleden weduwnaar werd, vervroegden de tijdstippen zich waarop hij een fles wijn ontkurkte. Hij heeft letterlijk zijn verdriet weggedronken. Drinken om te vergeten, drinken om de pijn te bestrijden, drinken om de eenzaamheid te bestrijden. Vele verschrikkelijke onverstaanbare telefoongesprekken met hem gevoerd, waar hij met dubbele tong praatte.

    Mijn zus en ik hebben zo ontzettend vaak met hem aan tafel gezeten om hem te vragen of hij inziet dat hij een alcoholist is. Steevast die ontkenning. Wel belde hij dan een week erna op om te zeggen dat hij wat meer “Spa Rood” was gaan drinken. Ondertussen vloeide de wijn nog steeds. Ik herinner me nog goed dat mijn schoonmoeder van plan was een vliegengordijn van kurk te maken, ze was met moeite kurkjes aan het sparen. “Goh, ik kan mijn vader wel eens vragen, die spaart ook kurken..” bood ik aan. Het weekend erop, na een bezoek aan hem, kwam ik terug met 3 Albert Heijn tassen vol kurken. Mijn schoonmoeder heeft er 4 vliegengordijnen van kunnen maken. Grappig maar ook triest.

    Stevig alcoholgebruik brengt mensen, jong en oud, op het randje. Het duwtje naar definitieve verslaving kan van alles zijn, de misgelopen relatie, het verdriet van verlies, het niet meer valide zijn in welke vorm dan ook… Voor elke verslaving geldt: je moet geholpen willen worden om er van af te kunnen komen. Alcoholisten hebben de pech dat hun verslaving bestaat uit het nuttigen van dranken die te boek staan als “gezellig” en sociaal geaccepteerd zijn.

    Alcohol is een hard drug. Het is helaas niet iedereen gegund daar op een gewetensvolle manier mee om te gaan. Mijn vader is onlangs overleden en had gered kunnen worden als hij in zijn leven niet zoveel gedronken had. De beroerte die hij had was onomkeerbaar wegens de reeds aanwezige hersenbeschadiging door zijn consumptie. Jaren terug heb ik al geaccepteerd dat hij niet geholpen wilde worden en dat dit scenario ooit bewaarheid zou worden.

    Zelf drink ik geen druppel meer, al sinds 2005 niet. En ik zal ook nooit meer alcohol aanraken, ik vind het zelfs vies. En dat voor iemand, die op zijn 11e een glas wijn naast zijn Kerstdiner geserveerd kreeg door zijn ouders, omdat “je nooit vroeg genoeg kon leren om wijn te drinken”.

    Ik veroordeel niemand, ieder mag van mij zijn of haar eigen gif uitkiezen. Als morgen alcohol uit de schappen zou verdwijnen, slaap ik er echter geen nacht minder om.

    Geplaatst door vandraeckensteijn | 7 januari 2011, 2:05
    • Ik bedoelde eigenlijk meer het uit verveling drinken wat ik niet begrijp. Bij verdriet kiest ieder zijn eigen (ineffectieve) manier om de leegte op te vullen of de pijn te verzachten, dat begrijp ik wel.

      Als gediplomeerd slijter en wijn- en whiskyliefhebber kan ik me soms enorm ergeren aan de negatieve beeldvorming rond alcohol. Het is een geaccepteerde drug, nog wel, maar de trend gaat de andere kant op voor mijn gevoel. Terwijl alcohol een sociaal smeermiddel kan zijn, wijn lichamelijk een positieve invloed kan hebben en veel dranken ook een mooi cultuurproduct kunnen zijn.

      Alcohol kan een probleem zijn, maar de drank op zich is niet het probleem. Iemand die een leegte wil vullen kan dat ook met gokken, internet, seks, eten of gamen, bijvoorbeeld.

      Wat me opvalt in de discussie rond alcohol is dat mensen te weinig genuanceerd denken. Ze houden van drank en vinden de risico’s overschat, of zien het als drugs die bij voorkeur moeten verdwijnen. Terwijl je er prima verantwoord van kunt genieten.

      Wat me ook opvalt, ik noemde het al even, is dat de voorlichting over alcohol vrijwel uitsluitend op jongeren gericht is. Die drinken wel veel – volgens de documentaire drinken Nederlandse jongeren het meest van Europa – maar vooral in het weekend. Ik moet nog een jongere tegenkomen die iedere dag een liter sterke drank wegwerkt. Niet dat 20 bier op zaterdagavond nou gezond is, maar niet alle alcoholmisbruik is alcoholisme. Die jongeren weten wel dat ze veel drinken en dat dat niet gezond is en dat je niet moet rijden met drank op, ze onderschatten alleen de lichamelijke effecten en vinden misbruik stoer.

      Ouderen zijn soms echter verbaasd als de dokter ze vertelt dat ze minder moeten gaan drinken. Ze beseffen vaak echt niet dat ze veel drinken. Ze zijn niet eerlijk tegenover zichzelf – ze houden vol dat ze iedere avond maar een borreltje drinken, maar kopen daar te veel flessen voor om geloofwaardig te zijn. Ze lijken niet te beseffen hoe ongezond het is. Ze vragen me rustig welke drank ze het beste kunnen drinken bij diabetes of hartklachten. En ik mis daar echt voorlichting door de overheid.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 7 januari 2011, 1:36
    • Wat het ook is: winkels willen verkopen. Ik heb echt klanten die ik zou weigeren als het mijn eigen winkel was. Nu is iedere klant er een, en die mensen krijgen dus van niemand een signaal dat dit niet kan en kunnen makkelijk aan drank komen.

      Ik spreek mensen er weleens op aan, maar meestal komt het niet over. En ze weigeren is ook nutteloos: dan gaan ze een straat verderop, of bestellen via de bierkoerier.

      Ik vind het weleens frustrerend dat ik mensen zie afglijden en niks kan doen.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 7 januari 2011, 1:54
  3. Als uit de hand gelopen uitgaansdrinker ben ik van mening dat de drank uit de schappen mag verdwijnen.,
    Want het voegt niets toe en kost de samenleving tonnen!
    Maar omdat alcohol juist verslaving in de hand werkt is het goed boeren voor de accijns.
    Evenwel levert het geld op voor de schatkist, de kosten wegen niet op tegen de baten.
    Maar dat past in het plaatje van de politiek, die gewend zijn aan het opmerken van waar ze hun zakken mee vullen en volledig blind zijn aan waar het naar toe gaat. Erin ok eruit nee!
    U bent een slechte burger”vader”. Papaas doen dit hun kind niet aan.

    Een ontspoort meisje…

    Geplaatst door i oostlander | 14 september 2011, 15:46
    • Dat het voor jou niets toevoegt betekent niet dat dat voor niemand het geval is.
      Ook is drank uit de schappen halen niet de oplossing – wie pijn probeert te verzachten kan daar altijd wel een slecht middel voor vinden. Is het geen drank dan wel roken, gokken, roekeloze seks of iets anders.
      Verder vraag ik me af of je überhaupt wel iets gelezen hebt wat van wat ik geschreven heb en hoe je erbij komt dat ik geld verdien aan accijns.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 6 november 2011, 13:46

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

