//
you're reading...
Maatschappij

Facebook

Bij deze een reactie op het NRC.next blog “Ik zit niet op Facebook en ik wil het ook echt niet. Netwerken op Facebook en Hyves zijn één grote façade” van Juliette Vasterman.

Volgens Vasterman zijn sociale netwerken onecht, een soort schijnvertoning waar mensen onder druk gezet worden door anderen om zichzelf beter voor te doen dan ze zijn. Persoonlijk vind ik het een beetje een pathetisch artikel: het is ongenuanceerd, generaliserend, maar vooral erg droevig om te lezen dat zij zich door een sociale netwerksite onder druk gezet voelt, tot op het punt dat ze zich druk gaat maken over de hipheid van haar merken en dat haar ervaring is dat sociale netwerksites ervoor zorgen dat “[je het vermogen kwijtraakt] om onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke zaken”.

De reacties op haar stuk zijn gemengd: veel mensen vinden haar stuk net als ik ongenuanceerd en overtrokken. Maar er zit zowaar een snoeshaan tussen die online vriendschappen niet echt vindt; die vindt dat als je een vriendschap irl niet kunt onderhouden, het dus geen vriendschap is; die zich afvraagt wat er mis is met de kroeg, of zelfs de diepvriesafdeling van de supermarkt. Sterker nog, volgens hem staan vriendschappen op sociale netwerksites volledig los van het echte leven.

Mijn ervaringen zijn toch volledig anders: juist op internet ervaar ik mensen als echter dan in het echt. Want juist als je achter de computer zit is het makkelijk om gewoon te zeggen wat je denkt en te zijn wie je bent. Je kunt je vrienden zorgvuldig selecteren, je hebt alleen te maken met de mensen die je mag. In het echt kun je die vervelende collega die altijd maar commentaar heeft op je kleding niet ontvrienden.

De mensen die ik op sociale netwerksites heb als vrienden, zijn voor 99% mensen die ik in het echt ken. Het spreekt voor zich dat ik in het echt niet al mijn 147 Facebookvriendschappen kan onderhouden, tenzij ik zou stoppen met mijn werk, en dan zou ik nog goed mijn best moeten doen. Facebook is juist zo fijn voor de mensen waarvan je het wel leuk vind om contact te onderhouden, maar die je niet vaak ziet, of ook niet per se heel vaak hoeft te zien. Voor die ex-klasgenoot die je niet per se op de koffie hoeft, maar waarvan je het wel leuk vindt om te zien wat ze tegenwoordig doet. Het is ook een fijn netwerk voor mensen die wat verder weg wonen: mijn vrienden aan de andere kant van het land kom ik nu eenmaal niet tegen bij de diepvriesafdeling van de Appie.

Verder kan online vriendschap een goede aanvulling zijn op het echte leven, voor mensen met bijzondere hobby’s of een bijzondere levensstijl. Ik vond als tiener weinig aansluiting bij klasgenoten en heb via internet veel mensen ontmoet in die tijd. Niet via een sociale netwerksite overigens, want als dat er was, wist ik er niet vanaf. Dat is al tien jaar geleden, maar sommige mensen zijn nog steeds vrienden. En die zie ik al tien jaar, de een wat vaker dan de ander, in het echt.

Vasterman stelt dat mensen op Facebook en Hyves bewust een imago kiezen. Maar geldt dat niet net zo goed voor het dagelijks leven? Op je website kies je misschien een foto uit die past bij wat je wilt laten zien, in het echt doe je ook je best goed voor de dag te komen. In het echt kies je kleding uit die uitstraalt hoe je over wilt komen. Wat is het verschil tussen het noemen van “mijn merken” op je sociale netwerkpagina, of het dragen van die kledingmerken in het echt?

Volgens haar zegt niemand op internet dat ie zich klote voelt, want dat mag niet. Terwijl ik op internet meer berichten langs zie komen van mensen dat ze ziek zijn, dat iemand overleden is of dat hun relatie over is, dan in het echt. Juist in het echt ben je kwetsbaar. Juist in het echt wil je het misschien ook niet honderd keer vertellen. Ken je dat, dat je van iemand die je wel kent, maar waar je niet echt goed bevriend mee bent, pas na maanden ontdekt dat zijn of haar relatie uit is?  Op internet zal het je niet snel gebeuren. Of misschien ken je het andersom ook wel: dat als je iets vervelends hebt te vertellen, je het na vier keer hetzelfde verhaal vertellen wel gehad hebt, en het er gewoon niet meer over wil hebben. Zet het op je Facebook, en je bent voor een groot deel klaar.

Daarnaast zie je op Facebook veel meer details. In het echt zul je niet al je vrienden gaan bellen om te vertellen dat je zojuist een lekkere appeltaart hebt gebakken, of een vakantie hebt geboekt. Toch is het leuk als je de kleine momentjes in je leven kunt delen met anderen, en ik vind het ook leuk om dat soort dingen te lezen. Al die kleine berichtjes geven je uiteindelijk een ander beeld van iemand.

Ik ervaar via Facebook (en Twitter) juist een grote betrokkenheid van mensen waar ik anders nooit vrienden mee had geworden. Juist dat kleine berichtje tussendoor, het attentje prikbordberichtje voor je sollicitatiegesprek, de beterschapswensen als je ziek bent, de kleine details uit het leven van de mensen om je heen die kleur geven aan het dagelijks bestaan, of het feit dat je via Facebook ontdekt dat je dezelfde hobby of interesse hebt, dat voegt echt wat toe. Vasterman weet niet wat ze mist.

 

Reacties

4 gedachtes over “Facebook

  1. Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het is tegenwoordig geloof ik wel een beetje hip om te gaan zitten afgeven op social networking sites. Ik krijg ook wel eens gemiep dat ik wel erg gek ben op facebook. Ontvriend me dan gewoon lekker, dan heb je er ook geen last van. Ik vind facebook en twitter juist om die brainfarts zo geweldig.

    Geplaatst door Lot | 7 januari 2011, 10:38
  2. Helemaal mee eens.

    Geplaatst door Liselotte | 7 januari 2011, 10:41
  3. Via digitale sociale netwerken heb ik virtueel nieuwe mensen leren kennen. Sommige daarvan beter dan mijn werkelijke vrienden.
    Maar ja virtueel of reeel leuk of vervelend tegenstellingen kom je overal tegen.
    Mooi blog.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    Geplaatst door Rob Alberts | 9 januari 2011, 0:12
  4. Helemaal mee eens! Sociale netwerken zijn een mooie aanvulling op het normale leven. En dankzij sociale netwerken kan ik veel makkelijker contact houden met mensen die niet om de hoek wonen. 🙂
    Ik ben fan!

    Geplaatst door Lianne | 19 januari 2011, 21:39

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

