//
you're reading...
Algemeen, Eten en drinken

Goede voornemens (3)

Goede voornemens zijn prachtig natuurlijk, maar dan moet je er wel iets mee doen. Gelukkig hebben een paar mensen me gevraagd hoe het ermee ging en wezen sommige mensen mij nogal pesterig op ‘overtredingen’, dus vergeten wat ik me voorgenomen had is me niet gelukt.

Dat betekent overigens niet dat ik me er helemaal aan gehouden heb, maar goede voornemens zijn er dan ook om uitzonderingen op te maken. 😉 Mijn idee is ook niet geweest om met ingang van 2 januari perfect te zijn, maar structureel beter te gaan leven. En dat is op zich wel gelukt.

Een korte evaluatie: plantaardig eten is best lastig in deze maatschappij. Overal is vlees, geen vlees eten wordt in sommige kringen nog steeds vreemd gevonden, en dingen zonder vlees zijn meestal met kaas. Zo was een nieuwjaarsborrel met uitsluitend schalen vol dode dieren-hapjes wel een beetje om droevig van te worden. Ook was ik nogal verrast om te merken dat de oliedressing voor de groenteschotel lactose bevatte – kan een oliedressing nou echt niet gewoon plantaardig, Appie? Uit eten bij de Chinees kon gewoon niet plantaardig en dat werd dus iets met ei, maar ik had van tevoren al gezegd dat ik uit praktische overwegingen buiten de deur ‘gewoon’ vegetarisch’ zou eten. Aangenaam verrast was ik echter bij restaurant Lulu in Rotterdam, waar ik zonder problemen plantaardig kon eten en ook restaurant Karakter, waar ik binnenkort heen ga, gaf per mail aan het helemaal geen probleem te vinden het menu aan te passen aan mijn dieetwensen.

Ook heb ik dit jaar tot nu toe steeds brood met normaal beleg gegeten. Nog niet helemaal vegan, omdat ik de dingen die ik in huis had op wilde maken, maar ik koop niets dierlijks meer. In ieder geval kon ik door dit voornemen wel de verleiding weerstaan om koffiebroodjes en andere ongezonde troep te kopen bij de bake-off afdeling.

Mijn drankconsumptie was redelijk. Van de tien dagen in dit jaar heb ik er zeven niet gedronken, en  twee keer maar één glaasje. Alleen die ene keer dat ik van de week toch iets al te aangeschoten, eerlijk, sentimenteel en zwalkend een taxi ingestuurd ben was dan weer niet helemaal wat ik me voorgenomen had, maar het hoort ook wel bij een nieuwjaarsborrel. 😉

Verder heb ik mij, zoals de oplettende lezer wellicht al vermoedde, voorgenomen om vaker te bloggen. Omdat ik het leuk vind, maar er te weinig tijd voor gemaakt heb. Maar ook omdat ik vind dat ik wat meer moet nadenken over dingen, en zo’n weblog dwingt je dan om een onderwerp te zoeken, om anders te kijken naar de dingen die je ziet of leest, en daar een mening over te vormen. De laatste tijd merkte ik namelijk dat ik lui was geworden. Zelfs als het over belangrijke thema’s ging, merkte ik dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel kennis over het onderwerp had en ook niet precies meer wist waarom ik er eigenlijk iets van vond, als ik er al iets van vond. Als ik al ergens een mening over had, dan bleef het vaak bij wat losse aantekeningen bij een artikel wat ik gelezen had en dan deed ik er uiteindelijk niets meer mee. En eigenlijk past dat helemaal niet bij me.

Dat voornemen is een ingewikkeld voornemen eigenlijk. Het is niet zo simpel als meer bloggen; het is meer informatie tot me nemen, verder kijken dan mijn neus lang is, actief op zoek gaan naar dingen die interessant zijn of belangrijk voor mij of mijn omgeving, daar een mening over vormen en die ook bij voorkeur nog enigszins coherent presenteren aan andere mensen. Het is een voornemen dat best veel tijd kost. Tot nu toe heb ik me redelijk kunnen redden met bloggen over mijn voornemens, maar nu moet ik dit voornemen hier ook uitvoeren. Blijven jullie me hier ook weer aan herinneren?

Reacties

Een gedachte over “Goede voornemens (3)

  1. Ik zal je eraan herinneren. & mijn goede voornemen voor de rest van 2011 is om jou blog vaker te lezen. Heerlijk!

    Geplaatst door Charline | 14 februari 2011, 4:25

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

