//
you're reading...
Eten en drinken

Wijnrecensie: Le Grand Noir Chardonnay 2009

image

Le Grand Noir Chardonnay

Bouwjaar: 2009

Druivensoorten: 85% Chardonnay – 15 % Viognier

Indication Geographique Protege, Vin de Pays d’Oc

Het etiket zegt:

We’re delighted to offer you a wine that doesn’t sheepishly follow the herd. The black sheep took Chardonnay vines from some of the oldest winegrowing regions of Southern France and added a note of exotic fruit and spice by blending in 15% of Viognier grapes. Like a chef marrying compatible ingredients to create exciting new flavours, we simply wanted to produce a wine that tastes deliciously different.

 

Hoe ziet het eruit?

De wijn zit in een vriendelijk ogende, ronde fles met een dik buikje. De fles heeft een strakke, moderne uitstraling door de vorm, de kleur van de schroefdop (!) en het rustige etiket met plaatje van een schaap erop. Eenmaal in het glas is het een gele wijn die wat tranen achterlaat.

Hoe ruikt het?

Fris, fruitig, en een tikkeltje verwarrend. Het lijkt alsof ik twee verschillende wijnen tegelijk ruik: een fruitige met een zoetig boventoontje, en een frisse met een bittertje. Zacht exotisch fruit voert duidelijk de boventoon, doet me vooral denken aan het friszure van een ananas, alhoewel dat niet de goede geur is. Ik ben niet zo heel erg thuis in de verschillende exotische vruchten, vrees ik.

Pas na een tijdje komt het fruit echt los en ruik je frisse limoenen. De wijn heeft een typisch geurtje wat ik moeilijk kan thuisbrengen, wellicht is dat het zweempje eiken.

Hoe smaakt het?

In de mond is de wijn fruitig, maar met stevige zuren. Bij het slikken krijgt het viognierbittertje de overhand en daarna trekt ie droog weg, met weer die zuren. Over de lengte valt niet te klagen, de smaak blijft bijzonder lang hangen.

Na een tijdje proef je echt meer fruit. Deze wijn moet je echt even open laten staan voor je hem drinkt, vind ik, en serveer hem ook vooral niet te koel.

Oordeel

Het is een dappere poging exotisch fruit met een klassiek bittertje in een modern klassieke fles te stoppen, maar ik raak er wel even van in de war. Wil deze wijn nu modern of klassiek zijn? Of misschien moet ik gewoon buiten de hokjes denken. Tenslotte was ik al gewaarschuwd dat deze wijn niet het zoveelste schaap in de kudde zou zijn.

Om zo te drinken zou ik de wijn niet aanraden, maar bij het eten lijkt het me een alleraardigste wijn. Fris, vrolijk. Ik krijg er lentekriebels van.

Maaltijdsuggestie

Volgens de maker combineert de wijn goed met varkensvlees, vis, schelpdieren en kip. Volgens Dirck III — waar deze wijn in de aanbieding is voor E5,49 — met kip of als aperitiefje. Ik krijg van deze wijn vooral trek in een stevige, oude kaas.

Meer wijnrecensies lezen? Schrijf je in op Vinoo en laat ook je eigen recensies achter. Mij vind je op Vinoo als AliciaJennifer.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

