//
you're reading...
Eten en drinken, Maatschappij, Plantaardig

Lieve Mona

Er zijn nogal wat producten die ik uit principe niet gebruik. Maar dat ik die producten niet koop, zal grote bedrijven vast niet meteen opvallen. Om iets meer invloed te hebben, werk ik mee aan ConsumerScan, dat is GfK-onderzoek waarbij je je boodschappen moet scannen, zodat ze kunnen zien welke producten er in mijn huishouden doorheen gaan en deze resultaten kunnen delen met bedrijven. Daarnaast probeer ik wanneer ik me ergens aan erger bedrijven aan te schrijven, in de hoop dat ze er iets mee doen.

Eerder deze week heb ik al een e-mail geschreven aan Albert Heijn, naar aanleiding van een aankoop vorige week. Ik had toen een schotel met grillgroente gekocht met oliedressing – en zag pas later dat er lactose in zat, wat eigenlijk alleen in het aroma kon zitten. Ook zag ik dat AH een maaltijdsalade had die plantaardig was, ware het niet voor het zakje dressing met yoghurt erin. Ik vind dat zelf vervelend omdat er weinig te kopen valt zonder dierlijke producten, dat is lastig als je eens snel tussendoor iets te eten wilt kopen, maar ik vind het ook een gemiste kans voor bedrijven: ik geloof in dit geval zeker dat als AH die dressings zou aanpassen en duidelijk op de verpakking zou zetten dat het artikel volledig plantaardig was, het daarmee aantrekkelijk zou zijn voor vegetariërs, veganisten, mensen met lactose-interolantie en mensen met bepaalde religieuze overtuigingen, of voor een grotere groep mensen die af en toe eens nadenkt over duurzaamheid. Zeker in het geval van een AH die op zich best goed bezig is wanneer het gaat om duurzaamheid en artikelen voor mensen met een dieet.

Waar ik me echter al langer over verbaas, is dat toetjesfabrikanten maar blijven hangen in een assortiment van onduurzame zuivel, die volgestopt wordt met gelatine, ongeacht of je het product ooit rechtop zou willen kunnen zetten. Dat je in een pudding gelatine stopt, begrijp ik, maar in roomyoghurt? En waarom moet Nederland toch massaal de maaltijd afsluiten met onduurzame producten van mishandelde dieren? Waar in de meeste productgroepen het aantal duurzame, diervriendelijke keuzes gestaag toeneemt, blijft het toetjessegment duidelijk achter. Vandaar dat ik er maar eens een mailtje aan gewijd heb om te vragen wanneer, in dit geval Mona, eens rekening gaat houden met de 750.000 vegetariers, 16.000 veganisten of de 9% van de Nederlandse bevolking die lactose-intolerant is, die misschien ook best chocolademousse lusten. Ik wacht geduldig op antwoord.

Reacties

4 gedachtes over “Lieve Mona

  1. Hoi Alicia,

    Goed dat je dit onder de aandacht brengt. Ik heb zelf de afgelopen weken ook wat mailtjes gestuurd richting Campina – ook zij maken helaas nog in grote getale gebruik van gelatine in hun producten. Ik kreeg de volgende reactie:

    “Gelatine is een ingrediënt dat belangrijke eigenschappen heeft om de structuur en viscositeit van een product gunstig te beïnvloeden. Daar het bindend vermogen van gelatine heel sterk is en dit ingrediënt ook goed en makkelijk gebruikt kan worden, wordt hiervoor vaak gekozen. Er zijn wel alternatieven beschikbaar maar deze hebben vaak niet voldoende bindkracht of kunnen vanwege andere technologische aspecten niet worden gebruikt. ”

    Helaas. Er is nog veel werk te verrichten.

    Geplaatst door M. | 17 januari 2011, 18:24
    • Hoi M.,

      Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die zich hiermee bezig houdt. De reacties van bedrijven zijn vaak erg teleurstellend, maar daarom is het zo belangrijk dat we het blijven proberen.

      Het antwoord van Campina is inderdaad erg zwak. Er zijn zat producten waarbij de gelatine waarschijnlijk niet gemist zou worden en waar vervanging geen probleem zou moeten vormen. “Alternatieven hebben vaak niet voldoende bindkracht”. Da’s een argument bij een pudding, maar niet bij roomyoghurt, of zelfs in artikelen als creme fraiche… Ik heb althans nooit de behoefte mijn creme fraiche rechtop op een schoteltje te zetten.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 17 januari 2011, 17:32
  2. Hoi Alicia,

    Ik stuurde de e-mail n.a.v. hun Yoghurt & Vla-product. Het leek me vooraf dusdanig vegetarisch dat ik me niet met de ingrediënten had beziggehouden, maar heb nu wel geleerd dat je altijd moet checken. Weet Wat Je Eet, zeg maar. Al blijf ik het volstrekt onbegrijpelijk vinden dat bedrijven hier niet bewuster mee omgaan – waar is het goed voor, gelatine in vlá? Ook daarvan verwacht ik geen prachtig trillend effect wanneer ik het ondersteboven kiep.

    Hoe denk jij trouwens over het je waarschijnlijk wel bekende E120, ofwel cochenille / karmijnzuur? Dat zit ook in veel meer producten dan ik vooraf voor mogelijk had gehouden…

    Geplaatst door M. | 17 januari 2011, 19:57
    • Ik vind E120 iets anders dan vlees of gelatine, omdat ik een schildluis toch anders vind liggen dan een koe. Maar in principe geldt er hetzelfde voor als voor alle andere dingen: waarom gebruik maken van een dier als het niet hoeft, en waarom rommelen met eten als het niet hoeft?

      Zou een roze koek minder lekker zijn als het laagje bovenop gekleurd was met iets plantaardigs, of helemaal niet gekleurd was?

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 17 januari 2011, 21:09

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

