//
you're reading...
Maatschappij, Nieuws, Politiek

Kernenergie

Simpel zou je zeggen, een post die je kunt samenvatten als “tegen”. En daar verandert ook niets aan. Ik was tegen, ik ben tegen, en ik kan me niet voorstellen dat dat ooit verandert.

Japan zet aan het denken. Ik ben verbaasd over hoe lang dit goed gegaan is en over hoe goed de veiligheidsmaatregelen zijn. De Japanners lijken bijna overal aan gedacht te hebben, overal op voorbereid te zijn, behalve dan de meest extreme omstandigheden. Het toont dat je risico’s best wel ver kunt inperken. Maar het toont ook dat hoe enorm veel je ook kunt voorbereiden, je kunt nooit alle risico’s afdekken.

Risico’s, tot op zekere hoogte horen ze natuurlijk bij het leven. Iedere dag dat je leeft, loop je het risico om dood te gaan. Om te komen bij een verkeersongeluk, of een ongeluk op je werk, of om te komen tijdens je favoriete sport door een ongelukkige val. Of niet per se dood te gaan, maar gewond te raken, al dan niet ernstig.

Wanneer is een risico acceptabel? Wat mij betreft als de voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen en het risico niet onnodig is. In het geval van kerncentrales lijkt het me evident dat er voldoende andere alternatieven zijn. Ja, zonnecellen zijn duur, dat weten we ondertussen wel. Maar ze worden snel goedkoper, en daarnaast, kerncentrales zijn ook niet gratis. Om maar te zwijgen over wat een klein kernprobleempje als in Fukushima kost. En dat ze nog niet perfect zijn, dat weten we ook. Maar dat is kernenergie ook niet, zolang het afval niet opgeruimd kan worden.

Er zijn mensen die het ongepast vinden op dit moment te discussiëren over kernenergie.  Onbegrijpelijk. Zonder discussie komt er geen oplossing voor bestaande problemen. Vroeger dempte men de put als het kalf verdronken was, nu mag je zogenaamd uit respect voor het kalf niet meer over de put praten. Alsof het kalf daar wat aan heeft.

Als ik denk aan de toekomst, dan denk ik aan een stralende toekomst, maar dan wel met zonnestralen.

Reacties

Een gedachte over “Kernenergie

  1. Vreemd dat wij met zoveel gemak altijd produkten uit Japan hebben gekocht. Indirect hebben wij dus altijd gebruik gemaakt van kernenergie.
    Ik ben een tegenstander. Maar met alle slachtoffers in Japan leef ik evengoed mee.
    Bezorgde groet.

    Geplaatst door Rob Alberts | 16 maart 2011, 18:54

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

