//
you're reading...
Geen categorie

Consumptie

Een tijdje geleden heb ik het boek Geluk! Voorbij de hyperconsumptie, haast en hufterigheid van Femke Halsema geleend. Maar zoals dat gaat bij mensen met veel wensen en weinig tijd, belandde het half gelezen onderop de stapel met andere half gelezen dingen.

Vandaag is zo’n dag dat ik opeens vind dat ik iets af moet maken. Maar gezien ik al niet meer weet wat ik gelezen heb, besloot ik er eerst maar weer mee te beginnen.

Al in de eerste bladzijdes snap ik het niet. Ben ik nu zo anders dan anderen? Volgens Halsema is moraliseren en schuldgevoel niet voldoende om te stoppen met het consumeren van producten waar je niet achter staat. Maar waarom niet? Als je iets koopt waar je niet achter staat, voel je je dan wel echt schuldig? Of heb je meer het idee dat je je er schuldig over zou moeten voelen terwijl het je eigenlijk niet interesseert?

Natuurlijk is perfect leven een onmogelijke opgave. We blijven mensen. We moeten het doen met de mogelijkheden die we hebben. De kennis die we hebben om te beoordelen of een product goed of slecht is voor ons en voor de wereld, het geld om een beter product aan te schaffen. En we zullen vast allemaal weleens een baaldag hebben waarop het niet lukt ons aan onze voornemens te houden. Dat is dan ook niet het grootste probleem.

Waarom wint de koopjesjager in de mens het van de idealist, of waarom zou dat altijd zo moeten zijn? Wat is er anders waardoor het mij lukt om geen vlees te eten, geen zuivel te gebruiken, geen palmolie te gebruiken en vrijwel alleen fairtrade chocolade, koffie en bananen te kopen? Waarom koop ik geen blik meer, als ik lees dat aluminium een van de meest milieuvervuilende producten is, en kijken andere mensen mij vreemd aan als ik dat zeg? Snappen ze het niet? Willen ze het niet snappen?

Sinds ik het boek Confessions of an eco-sinner heb gelezen besef ik dat iedere keuze die ik maak effect heeft op de wereld. Bij vrijwel alles wat ik koop en doe ben ik me bewust van het feit dat ik daarmee een keuze heb en een statement kan maken. De eerste tijd daarna werd ik steeds overspoeld door schuldgevoelens, omdat ik me opeens bewust werd van hoe verschrikkelijk moeilijk de wereld eigenlijk in elkaar zit. Daarna heb ik dat van me af gezet. Perfect hoeft niet. Als we allemaal aanpassingen zouden maken op de gebieden waarop we dat zonder al te grote opofferingen kunnen, zou de wereld een veel betere plek worden.

Waarom zijn er nog steeds mensen die hun ogen sluiten voor de wereld om hen heen? Hoe kun je dieren eten waarvan je weet dat ze slecht behandeld zijn, in de wetenschap dat je het milieu er zwaar mee belast? Hoe kun je een weekendje met het vliegtuig boeken terwijl je er makkelijk met de trein heen kunt? Hoe kun je als een goed betaalbaar alternatief tien centimeter meer naar links staat, toch gaan voor goedkope koffie en chocola? Is een dubbeltje extra nou echt te veel gevraagd?

Reacties

Een gedachte over “Consumptie

  1. Belangen en normen of waarden zijn voor iedereen weer anders. Dat maakt het leven ook boeiend en interessant.
    Open staan voor verder weg is niet voor iedereen weggelegd.
    Tenslotte leven sommigen heel gelukkig in een heel kleine wereld.

    Na de ramp in Japan ben ik mij er pas bewust van geworden dat Japanse produkten gemaakt worden met kernenergie. Daar heeft men nu de schade en de gevolgen, wij hebben hier de goedkope produkten.

    Bezorgde groet

    Geplaatst door Rob Alberts | 27 maart 2011, 17:35

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

