//
you're reading...
Boeken, Maatschappij

Gelukkige Hans

Het sprookje van Gelukkige Hans van de gebroeders Grimm gaat over Hans, die na jarenlang hard werken beloond wordt met een klomp goud. Hij gaat ermee naar huis, maar het goud weegt zwaar, en als iemand hem er een paard voor biedt, is Hans erg blij. Geen zware last om te sjouwen, zelf niet meer lopen, ideaal. Onderweg naar huis komt er steeds weer iets anders waar hij voor ruilt. Met alles is hij blij. Uiteindelijk ruilt hij tegen slijpstenen, die in een put vallen als hij ergens stopt om te drinken. In plaats van te treuren is hij slechts blij van het gewicht verlost te zijn en snel naar huis te kunnen.

Hoe anders zit de samenleving in elkaar. Het is nooit genoeg. Ik ben wederom geinspireerd door het boek van Femke Halsema, Geluk!, waarin ze schrijft over de jaloezie die mensen voelen, de competitiedrang, om maar hetzelfde of meer te hebben als de buren. Ik wil niet zeggen dat ik in alles lijk op gelukkige Hans. Ik geloof dat ik toch liever thuis zou komen met een klomp goud, een paard of desnoods een slijpsteen dan na jarenlang terug te keren met lege handen. Maar wat de buurman heeft interesseert me niet zo veel.

Heeft de buurman een grote, nieuwe auto? Da’s dan fijn voor hem, hij heeft er hard voor gewerkt. Ik ben vooral blij dat de mijne oud is, dan kost ie niet zo veel. Hij verbruikt niet veel benzine, ik hoef me niet druk te maken om een krasje, hij is lekker klein dus ik kan er makkelijk mee parkeren in de krappe vakken in binnensteden.

Jaloezie steekt bij mij pas de kop op als ik hard werk voor iets, maar mijn doel maar niet lijk te kunnen bereiken, terwijl het andere mensen in de schoot geworpen wordt. De keren dat ik jaloezie voelde, was bijvoorbeeld wanneer een medestudent een vakantiebaantje scoorde bij het bedrijf van een familielid en er vervolgens zijn best niet voor deed, terwijl ik een moord had willen doen voor die kans.

Waar komt toch die drang vandaan om meer te willen hebben dan een ander? Wat maakt het leven van die ander toch zo interessant? Waarom kunnen sommige mensen niet blij zijn met wat ze hebben? Hoe komt het dat ik totaal geen behoefte heb aan een villa, een grote auto, een iPad, een nieuwere telefoon, merkkleding en dat soort wat mij betreft volledig irrelevante zaken en andere mensen wel?

Reacties

3 gedachtes over “Gelukkige Hans

  1. Hard en veel werken geeft je de kans om tijd zonder veel en hard werken te kopen.
    Het voorjaar is er weer om van te genieten!
    Vrolijke groet

    Geplaatst door Rob Alberts | 28 maart 2011, 14:28
  2. Ik word er gelukkig van als ik zie hoe anderen profiteren van mijn werk. Ik ben op de wereld om andere mensen blij te maken in een zo breed mogelijke zin.
    Deel eens een complimentje uit, maak eens iemand aan het lachen, dat soort dingen.
    Ik ben ook een gelukkige Hans.

    Geplaatst door Hans Verbeek | 28 maart 2011, 20:01
  3. “Hoe komt het dat ik totaal geen behoefte heb aan een villa, een grote auto, een iPad, een nieuwere telefoon, merkkleding en dat soort wat mij betreft volledig irrelevante zaken en andere mensen wel”

    Genetica + opvoeding?

    Geplaatst door Rob Hobbel | 20 april 2011, 17:12

Geef een reactie

Instagram

Het is een beetje raar, maar ik ben dus nogal bang voor ganzen. Ik durfde nog net naar mijn voordeur. Dat wordt nog wat. De nadelen van op een groene plek wonen. 🤣

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.162 andere volgers

Categorieën

