//
you're reading...
Maatschappij

De meisjesnaam: het vervolg

Misschien herinneren jullie het je nog. Een tijdje geleden heb ik een klacht gestuurd naar Wehkamp omdat je daar geen bestelling kunt doen zonder een meisjesnaam in te vullen, ongeacht of je getrouwd bent. Wat mij betreft is het een vorm van seksediscriminatie, maar Wehkamp lijkt dat niet te snappen.

Geachte mevrouw Hobbel

 

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij vinden het vervelend dat u hier zo overdenkt.

Wehkamp heeft van de klanten wel de volledige gegevens nodig, wanneer een klant gehuwd is dan heeft de klant een gehuwde naam en de meisjesnaam, uitzonderingen daargelaten.

Met vriendelijke groet,

Namens
Ellen Boone
Hoofd Klantenservice.

http://www.wehkamp.nl

 

Mijn reactie hierop is het volgende: bij veel winkels zijn die gegevens niet nodig, dus waarom bij Wehkamp wel? Daarnaast, als ze echt nodig zijn, waarom dan alleen van vrouwen en niet bij mannen die de naam van hun vrouw aannemen? En ten slotte zou ook gekozen kunnen worden voor een genderneutrale term als ‘geboortenaam’. Maar voornamelijk betreur ik het feit dat deze mevrouw het hele probleem niet lijkt te begrijpen en dat deze vorm van discriminatie blijkbaar zo ingebakken zit dat het niet eens herkend wordt.

Om die reden heb ik gevraagd of mijn gegevens bij Wehkamp verwijderd kunnen worden en zal ik er niets meer bestellen.

Reacties

5 gedachtes over “De meisjesnaam: het vervolg

  1. Ik ben nooit een klant van Wehkamp geweest.
    En op deze manier heb ik een extra reden!
    Vriendelijke groet

    Geplaatst door Rob Alberts | 6 april 2011, 18:59
  2. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Als echtgenote met mijn eigen naam (en geen enkele andere) loop ik daar nog best vaak tegen aan. Van openlijke afkeuring door familie en collega’s, tot formulieren die automatisch aan mevr. achternaam-van-echtgenoot geadresseerd zijn. Probeer het maar elke keer uit te leggen, aan de notaris, aan de bank, aan de mensen van de creche.
    En het begrip “meisjesnaam” is ook erg naar.

    Geplaatst door annet | 9 april 2011, 20:35
  3. Vandaag heb ik over dezelfde kwestie contact gehad en mij is verzekerd dat dit wordt veranderd. Ik werd na een reactie op Twitter teruggebeld door een vriendelijke medewerker die begrip toonde voor het probleem.

    Terecht ook, want dit is geslachtsdiscriminatie en daarmee strafbaar. Op het moment dat je aanklikt dat je een vrouw bent, wordt hieraan de actie ‘extra achternaam invullen’ gekoppeld. Daar is niets mis mee (hooguit de keuze voor ‘meisjesnaam’), maar op het moment dat je ‘man’ aanklikt, volgt er geen actie. Hiermee behandel je vrouw en man ongelijk en dit is in strijd met de wet van de gelijke behandeling.

    Losstaand van de traditionele huwelijken belet je overigens twee getrouwde mannen ook om hun volledige gegevens in te vullen. Alleen dat al zou voor de Wehkamp een reden moeten zijn om het te wijzigen, want is dat niet hun argument, dat zij de volledige gegevens van iemand nodig hebben? Als dat (blijkbaar) niet voor homoseksuelen geldt, zijn ze ook op dat gebied discriminerend bezig.

    Mocht over een tijdje blijken dat de Wehkamp nog niets heeft veranderd, dan kunnen we een klacht indienen bij het CGB (commissie gelijke behandeling).

    Geplaatst door Maresa | 18 juli 2011, 15:59
    • Bijzonder dat je zo’n ander antwoord hebt gehad dan ik, maar fijn dat ze er wat aan willen doen. En een klacht indienen als ze het niet doen is inderdaad wel een goed idee. Fijn dat ik niet de enige ben die zich druk maakt over dit soort dingen. 🙂

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 19 juli 2011, 21:23
      • Dat komt denk ik doordat ik op Twitter enkele negatieve uitingen heb geplaatst, waarop mij werd gevraagd om mijn telefoonnummer zodat ze contact met mij op konden nemen. Ze konden er natuurlijk prat op gaan dat ik de resultaten van het gesprek zelf ook zou tweeten… dan is serieus nemen het devies.

        Ik vind het overigens heerlijk te lezen (net als jij) dat ik niet alleen sta. 😉

        Geplaatst door Maresa | 21 juli 2011, 10:29

Geef een reactie

Instagram

Het is een beetje raar, maar ik ben dus nogal bang voor ganzen. Ik durfde nog net naar mijn voordeur. Dat wordt nog wat. De nadelen van op een groene plek wonen. 🤣

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.162 andere volgers

Categorieën

