//
you're reading...
Algemeen

Herinneringen aan mijn werkweek

Iedereen die mij een beetje kent, weet wel dat ik basisscholen de grootste marteling voor een kind vind die je maar kunt bedenken. Er schijnt veel veranderd te zijn sinds ik het martelinstituut heb moeten bezoeken, maar ik begrijp nog steeds niet waarom het bezoeken van een basisschool zo belangrijk gevonden wordt. Het krijgen van onderwijs is belangrijk, maar een basisschool in de traditionele zin is wat mij betreft verre van de leukste, prikkelendste vorm om veel kennis en vaardigheden op te doen.

Tijdens het opruimen van mijn kast kwam ik een doos tegen met spullen van de basisschool. Twee dozen eigenlijk. Twee dozen die bijna niets dan negatieve herinneringen oproepen. De stapels onvoldoendes voor schrijven, terwijl ik iedere vakantie thuis nog oefende en gewoon niet beter kon. De pesterijen, om eigenlijk alles wat je kon bedenken. De enorme verveling. De leraar in groep acht die vrolijk aan de pesterijen mee deed en er met een leugen voor zorgde dat ik als enige uit de klas niet in de laatste schoolkrant stond, en op een dusdanige manier dat ik voor schut stond voor de hele klas en ruzie had met de meisjes die verliefd waren op de meester. Een docent die vanaf dat ik in groep 8 kwam tegen mensen zei dat hij gymnasium had gedaan, terwijl hij een havo-diploma had. Toevallig was ik ook de enige waar geen drinken of cake voor klaar stond na de afscheidsmusical en toen er over iedere leerling een ‘leuk’ rijmpje werd opgelezen voor alle ouders, stond in de mijne dat ik egocentrisch was. Volgens het commentaar mijn rapport had ik wel hersens, maar gebruikte ik ze niet. Dat ik me wellicht niet zo uitgedaagd voelde omdat we in groep 8 nog steeds tafels moesten herhalen terwijl we die op mijn eerste basisschool in groep 5 al hadden afgerond, kwam blijkbaar in niemand op. Extra werk was er niet bij, als ik klaar was met mijn werk mocht ik tekenen. Ik kan je vertellen, na een paar maanden kun je geen kleurpotlood meer zien. Gelukkig doorzie je als kind nog niet alles en begrijp je niet hoe droevig en doortrapt zo’n man eigenlijk is.

Maar goed, de martelbox stond voor mijn neus en ik wilde kijken of ik misschien van twee dozen op zijn minst één kon maken. Mijn ouders zeiden altijd dat ik er misschien wel spijt van zou krijgen als ik dingen weg zou gooien, en op de een of andere manier zorgt dat er nog steeds voor dat ik niet alles weg kan gooien, ook al interesseert die hele tijd me niets meer. In ieder geval, ik dacht wel een selectie te kunnen maken van dingen die echt compleet zinloos zijn en dingen die misschien nog iets zeggen over wie ik was als kind. Je weet nooit, misschien vind ik het op mijn 80e opeens razend interessant, al kan ik het me niet voorstellen.

Een van de dingen die ik zeker weg zal gooien, zijn de verslagen die ik heb geschreven tijdens de werkweek in groep 8. Vast heel leuk voor sommige kinderen, maar een week dingen doen met kinderen waar je niet tussen past met een begeleidende docent waar je de grootst mogelijke hekel aan hebt… voor mij deed het hem niet.

Het lezen van de dagverslagen stemt niet vrolijk. Feitelijke opsommingen van wat we gedaan hebben en gegeten hebben, omdat het moest. Wat we deden was niet leuk. Wat we aten was vies. Weinig over andere kinderen, want daar hoorde ik niet echt bij. De eennalaatste dag van de werkweek, 23 maart 1995, schreef ik:

Vanochtend zijn we met de bus naar Amersfoort gegaan en hebben daar een stadswandeling gedaan, ik vond er niks aan.

Daarna gingen we naar museum Flehite, daar hebben we een diaserie gekeken over Amersfoort.

Ik heb ook een paar foto’s genomen van schilderijen. Ik heb verder niks gekocht of gefotografeerd, want de kaarten waren best duur en verder was er niet veel interessants; alleen maar een galg.

Nu zijn we een dagverslag aan het maken en zometeen gaan we nog een spel doen. Ik ben blij dat de werkweek bijna afgelopen is, morgen gaan we eindelijk naar huis terug.

 

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Nieuw huis!

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

