//
you're reading...
Algemeen, Eten en drinken

Beste Albert Heijn

Beste Albert Heijn, Bij deze schrijf ik jullie maar een weblog. Ik woon al drie jaar in Charlois en klaag al drie jaar over de Albert Heijn aan de Krabbendijkestraat. Klachten via de website of in de winkel, het helpt allemaal niets.

Geen brood.

Na drie jaar is er nauwelijks iets veranderd. De out-of-stock op de groente is minder geworden. Waar je vroeger drie dagen in de week weinig panklaar meer kon vinden, is dat er tegenwoordig meestal wel. Verder kun je nog steeds je lol op in dit filiaal, en jullie lijkt het geen moer te interesseren. Zelfs een klein excuusbriefje of een “bedankt voor je melding” of wat dan ook kan er niet af. Slechts eenmaal heb ik een reactie mogen ontvangen in drie jaar tijd.

Nog meer geen brood.

Een groot deel van het personeel is chronisch ongesteld, een groet kan er vaak niet af bij de kassa. Winkelpersoneel loopt je omver omdat ze veel te druk bezig zijn met hun vriendjes die in de winkel hangen. Koelwaren staan soms lang buiten de koeling. Het brood is vrijwel iedere avond helemaal op en volgens het personeel komt dat omdat het zo moeilijk is je verkoop te voorspellen – dat lijkt me dan een kwestie van gebrekkige registratie, want in andere winkels lukt het ze vaak wel; het probleem van lang tevoren bestellen ondervangen met afbakbrood, zoals veel winkels doen, komt blijkbaar ook niet bij het personeel op.

Nog wel krentenbrood. Vooral lekker zonder avocado, komt goed uit!

Het personeel heeft weinig vakkennis; op de vraag of er ook vanillestokjes waren werd mij bijvoorbeeld gevraagd of dat koekjes waren. Het gebeurt vaker, maar ik vond het dusdanig (tragi)komisch dat dit specifieke voorbeeld me het meest is bijgebleven. Het personeel interesseert het weinig als dingen verkeerd in het schap staan. Het gebeurt overal en heeft natuurlijk te maken met de leeftijd van het vulploegpersoneel, maar dat mag geen excuus zijn. Als je ze erop wijst, doen ze er ook niets aan. En dan is er zomaar wekenlang geen buffelmozzarella, omdat het vak vol ligt met koemelkmozzarella. Totdat ik na een aantal weken zélf de koemelkmozzarella maar in het goede vak gooide, want anders valt het nooit iemand op dat dat vak leeg is en er iets anders in hoort. Het assortiment is ook compleet idioot. Er zijn acht soorten balsamicoazijn te koop, maar geen enkel vruchtenazijn – heel vervelend als je cake wilt bakken met sodiumbicarbonaat in plaats van bakpoeder, of zelf sladressing wilt maken. Zes verschillende blikken mais, totaal anderhalve plank. Maar geen Spaanse reuzenbonen, helaas. Toevallig mijn favoriete bonen. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt, maar je kan me niet wijsmaken dat men in Pendrecht zo veel mais eet dat er echt geen 10 centimeter schapbreedte vanaf kan voor iets meer variatie in groenten. En dan de Yofu. Wee mij. Ik vraag al drie jaar om de paar maanden om naturel yofu. Ik kan niet tegen zuivel, dus wil ik een vervanger. Maar de AH bij mij heeft alleen perzik- en bosvruchtenyofu, terwijl ik er zoals de meeste mensen vermoedelijk voorkeur aan geef mijn muesli met naturelyoghurt te eten. Volgens de medewerkers op het filiaal bepaalt AH landelijk het assortiment en kunnen zij dit niet bestellen. Maar AH landelijk geeft niet thuis als ik daarover klaag. Geen enkele reactie. Geheel terecht natuurlijk – mensen die aan het milieu denken zijn enge geitenwollensokken, en mensen moet voedselintoleranties moeten gewoon niet zo zeiken en leren eten, of zo. Maar een beleefdheidsmailtje had er toch zeker wel vanaf gekund?

Witte druiven in de Bonus. Of niet natuurlijk.

Hieronder ter uwer vermaak een voorbeeld van een normaal winkelbezoek, waarin ik heb geprobeerd de ingrediënten te vinden voor een simpel groentegerecht uit jullie eigen Allerhande-collectie. Pas bij gerecht vijf ben ik geslaagd, en dan heb ik daarin nog twee aanpassingen moeten maken. Ik begon met mijn eerste keuze: Reuzenbonenchili met cherrytomaten. Het begon goed, want de cherrytomaten waren in de Bonus, evenals de kastanjechampignons. Maar meteen daarna ging het mis, want dit filiaal heeft geen reuzenbonen. Nu kon ik die theoretisch best vervangen door gewone witte bonen of zo, maar ik hou gewoon heel erg van reuzenbonen en dan zou ik alleen maar teleurgesteld raken bij het eten. En het was pas de eerste poging, dus ik had nog moed. Overigens constateerde ik hier dat de kidneybonen in pittige saus op de plek stonden van de bruine bonen. Ze lijken ook zo op elkaar. Andere kleur. Met of zonder saus. Ach ja, boeiend. Als de kidneybonen niet meer in hun eigen schap passen, moet je ze ergens in proppen, nietwaar? Gerecht twee in mijn favorietenlijstje in de AH applicatie, tagliatelle met pesto en reuzenbonen, werd hem niet om dezelfde reden. Maar goed, dat mag ik dan eigenlijk niet meetellen.

Geen avocado’s. Voor als ik geen hartig broodbeleg op mijn geen brood wil.

Gerecht drie: tagliatelle met geroosterde tomaatjes. Kan ik hier ook niet halen, want deze AH heeft namelijk geen vegetarische geraspte kaas. (Overigens in het assortiment voor zover ik weet al helemaal geen vegetarische oude kaas). Want wat zou kaas zijn zonder dood dier erin? Dat proef je toch onmiddellijk. En dat al die mensen diervriendelijk gaan doen, dat moeten we natuurlijk niet willen met zijn allen. Maar ik geef toe, het is een persoonlijke ergernis en ligt aan AH en de samenleving in het algemeen, en niet specifiek aan dit filiaal (alhoewel biologische geraspte kaas wat mij betreft toch wel onmisbaar is en meer toevoegt dan al die andere merken geraspte kaas, want dat is toch weer meer van hetzelfde).

Hamsterweken: zwarte kratjes, tweede gratis?

Gerecht vier: aardappel-groentecurry. Daar moet dus yoghurt door, en sojayoghurt hadden we hier niet. Nu ben ik best bereid wat anders te kiezen, want het is tenslotte niet gek dat een winkel die het beeld opwekt enigszins milieuvriendelijk te zijn geen zuivelvrij alternatief heeft voor yoghurt (of val ik nu in herhaling? het spijt me!). Goed, kokosmelk hebben ze altijd wel, dus eerst maar even de groente pakken. Zie hier links de foto van de bleekselderij die erdoor moest (onderste krat). Het vak erboven is de witte kool trouwens. Nou, ik durfde er eigenlijk niet op te hopen, en dat was geheel terecht: het volgende gerecht, Indiase curry met kikkererwten en mango, kon niet omdat er geen mango’s waren.

Kijk, geen mango’s! Lief he? Wat liggen ze er vredig bij.

Uiteindelijk werd het dus de pittige tofu met koriandercouscous. Zo simpel, dat moet wel kunnen: boontjes, tofureepjes en couscous. En wat smaakmakers. De woksaus die volgens het gerecht Sweet & Sour moest zijn, was er wel volgens het kaartje, maar op de verpakking stond iets anders. Sweet & sour was er niet, en voor alleen maar Sweet was geen kaartje. Waarschijnlijk gewoon weer blind gevuld door een onoplettende vakkenvuller. En ik mag niet klagen, want ik eet dat soort dingen sowieso niet, maar voor de mensen die dol zijn op kant-en-klare rommel met conserveermiddelen is het vast heel vervelend. Om mijn boodschappenlijstje nog even af te maken, natuurlijk heeft deze AH geen diepvriessperziebonen. Die zijn zo uitheems dat ik het best kan begrijpen. En natuurlijk is het veel belangrijker dat je zes merken diepvrieserwtjes kunt aanbieden, want variatie in groenten is voor bomenknuffelaars. Uiteindelijk heb ik toch liever verse sperziebonen, dus het was niet erg, maar zo blijkt maar weer dat zelfs het simpelste recept uit de eigen collectie niet gemaakt kan worden bij dit filiaal om van te huilen.

Het lijkt erop! Toch mooi voor de helft goed, krijg je een sticker voor in je schrift!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn gezellige fotoreportage van deze enorm succesvolle winkelspeurtocht. Het personeel heeft trouwens geen seconde raar gekeken toen ik uitgebreid opzichtig foto’s liep te maken. Niet gevraagd wat ik aan het doen was ook. Toen ik hardop met een andere klant liep te klagen over de afwezigheid van het brood, gingen de twee dames bij het brood lekker verder met hun… Ehm ja, ik wou zeggen met hun werk, maar er was geen brood, dus dat kan het niet geweest zijn. Nou ja, ze hebben vast andere kwaliteiten waardoor ze hun geld waard zijn. Beste Albert Heijn, ik hoop dat het jullie wellicht een heel klein beetje meer interesseert als andere mensen ook mijn mening kunnen lezen over dit waardeloze ***-filiaal van jullie. Misschien zouden jullie zelfs eens kunnen overwegen – ja, ik weet wat ik zeg en wat een vreemd verzoek het is – er eens iets mee te doen. Natuurlijk zitten er weinig alternatieven in de buurt en komen mensen hun centjes toch wel brengen, dus is het heel makkelijk om te denken ‘laat maar, ze komen toch wel’. Maar ik hoop toch dat er misschien iemand bij jullie is die aan meer denkt dan aan geld en nog ergens de ambitie heeft om een bedrijf te runnen dat ook nog prettig is om te bezoeken. Of op zijn minst de geestelijke vermogens om te beseffen dat dit filiaal misschien minder geld opbrengt dan het op zou kunnen brengen. Ik wacht geduldig op uw reactie. En ondertussen ga ik mijn couscous met verse sperziebonen maar klaarmaken, en mijn afbakbroodjes klaarleggen zodat ik ze niet in de oven vergeet te stoppen morgenochtend.

Reacties

8 gedachtes over “Beste Albert Heijn

  1. Geweldig blog! AH, doe er wat aan!

    Geplaatst door Milena Stojanovic (@miepmiepzoef) | 31 augustus 2011, 20:18
  2. Mag ik hier een ergernis bij de AH van Kraaiennest, Amsterdam-ZuidOost aan toevoegen. Karren blokkeren alle gangpaden. Vullers bespreken vooral over belangrijke puberzaken. Vakken vullen gebeurt dus alleen tijdens drukke uren, maar wel tergend langzaam. Zodat er inderdaad vooral lege vakken zijn op het moment dat er klanten zijn. Lege kartonnen dozen liggen overal rondom de karren in het gangpad. Met of zonder winkelwagentje is hier niet langs te komen. Beleefd vragen om een vrije doorgang worden volledig genegeerd.
    Tja, klagen helpt niet, doorfietsen naar een ander winkelcentrum wel!
    Klagende groet

    Geplaatst door zinneninzuidoost | 31 augustus 2011, 21:15
  3. Het lijkt me dat de dagen van de bedrijfsleider van dit filiaal geteld zouden moeten zijn …

    Geplaatst door Mario | 1 september 2011, 11:08
  4. Ik denk dat er genoeg andere winkeltjes zijn in Charlois. Laat de marktwerking haar gang gaan.

    Geplaatst door cassandraclub | 1 september 2011, 19:08
    • Dat valt helaas tegen. Het enige wat verder op loopafstand zit aan supermarkten is een Aldi – ik neem aan dat ik niet uit hoef te leggen dat dit geen alternatief is voor AH qua assortiment – en een Plus. Helaas is de bedrijfsleider daar iemand die ik geen cent omzet gun, omdat het bij een ander bedrijf mijn leidinggevende was en ik een half jaar bij het FNV bezig ben geweest omdat ze zich daar niet aan de CAO hielden, wat hij mij niet in dank afnam. Verder moet je naar andere wijken en daar zit ook niet veel. De dichtstbijzijnde andere supermarkten zitten twee kilometer verder.

      Daarnaast ergert het me gewoon dat ik geen antwoord krijg. Als het niet op een normale manier kan, moet het blijkbaar maar zo. Ik kreeg op Twitter wel meteen reactie van Albert Heijn.

      Geplaatst door Alicia Hobbel | 1 september 2011, 19:39
      • Een supermarkt op loopafstand is een groot goed, dat door veel mensen wordt onderschat.

        “De dichtstbijzijnde andere supermarkten zitten twee kilometer verder” – Dat zou voor mij een uitdaging zijn.
        Succes, Alicia.

        Geplaatst door cassandraclub | 2 september 2011, 8:53
      • Het is toch niet zo veel moeite om de fiets te pakken en naar Zuidplein of naar een andere super te gaan die een paar kilometer verderop zit?

        Geplaatst door S | 2 september 2011, 11:33
      • Nou, eerlijkgezegd vind ik dat nogal een hoop moeite ja. Ik fiets niet voor de lol een paar kilometer om, omdat een ander zijn werk niet goed doet.
        Misschien heb jij onbeperkt de tijd om rondjes te fietsen, maar ik niet.

        Geplaatst door Alicia Hobbel | 2 september 2011, 12:33

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

