//
you're reading...
Algemeen

Goede voornemens 2013

Vorig jaar kreeg ik op mijn werk de vraag waar ik mezelf over vijf jaar zag en ik kon er geen enkel antwoord op verzinnen. Dat zette me aan het denken. Ik kreeg het gevoel dat ik dat wel hoorde te weten. Dat ik grotere plannen moest maken, ambitieuzer moest zijn, concretere stappen moest ondernemen. Qua carrière, maar ook daarbuiten.

Nu geloof ik eigenlijk niet zo in grote plannen maken, omdat alles altijd anders loopt dan je verwacht. Werk, gezondheid en relaties zijn niet voorspelbaar en het uitstippelen van je leven kan denk ik alleen tot teleurstellingen leiden. Dat heb ik vaak genoeg gezien om het mezelf te willen besparen. Maar het is wel goed om een doel te hebben, om iets te hebben om naar toe te werken, iets wat er voor zorgt dat je dat wat ervoor nodig is ook daadwerkelijk doet of leert.

Vroeger was het duidelijk wat er ontbrak in mijn leven. Ik had geen leuk werk en dus was het vinden van werk en het leren van dingen die me aan werk konden helpen belangrijk. Maar nu is er eigenlijk niets waar ik ongelukkig van word en is het niet meteen duidelijk wat ik zou moeten veranderen aan mijn leven. Ik denk dat ik me het best kan richten op de dingen die me tegenhouden om verder te komen, in plaats van geforceerd te zoeken naar een levensdoel. Misschien dat het uit de weg ruimen van obstakels er voor kan zorgen dat er een groter doel in beeld komt. Dus, op naar de goede voornemens.

Er zijn voornemens die ik ieder jaar kan recyclen. Ik hoef mijn post van vorig jaar er niet bij te zoeken om te weten dat ik me voorgenomen had om meer te lezen. Laat ik het erop houden dat ik in 2012 meer gelezen heb dan het jaar ervoor en dat het daarmee in zekere zin is gelukt. Voor 2013 stel ik de lat wat naar boven bij.

Ik hoef ook niet te twijfelen of afvallen op het lijstje stond. Ongeveer een jaar geleden was ik aangekomen tot mijn hoogste gewicht ooit. Inmiddels is er ruim zeven kilo af. Daarmee kan ik zeggen dat dit voornemen gelukt is en dat ik redelijk tevreden ben. Dit jaar ga ik er mee verder en ik hoop er in ieder geval nog 7 kilo af te krijgen (en liefst 12 tot 17). Dat zou me terugbrengen op een gewicht dat ik sinds 5VWO niet meer heb gehad en waarmee ik weer makkelijk kleding kan kopen bij H&M en Esprit bijvoorbeeld, in plaats van veroordeeld te zijn tot grote matencollecties of Miss Etam. Dat lijkt me haalbaar en het lijkt me een enorme verlossing. Uiterlijk is niet het belangrijkste in de wereld, maar de realisatie dat er 50+-ers zijn met een beter figuur vind ik soms wel pijnlijk. Ook maak ik me meer druk om mijn gezondheid en denk ik dat K beter verdient dan dit. Het voelt alsof ik mijn lichaam verwaarloosd heb omdat ik te veel bezig was met wat zich in mijn hoofd afspeelde. Nu mijn hoofd niet meer zo veel energie vraagt, houd ik tijd over voor mijn lichaam.

Mijn volgende goede voornemen is om door te gaan met een proces waar ik een begin mee heb gemaakt dit jaar: geen dingen meer laten omdat ik bang ben dat ik ze niet kan. De afgelopen jaren heb ik langzaamaan ontdekt dat ik meer kan dan ik dacht. Ondanks dat ik altijd dacht twee linkerhanden te hebben, heb ik zelf kasten onder het schuine dak gemaakt in mijn nieuwe huis, en daarbij zelfs een cirkelzaag gebruikt. Heel wat voor iemand die bang is voor alles wat herrie maakt of stroomkabels heeft, laat staan allebei. Ook met de verkoop van mijn auto en mijn huis heb ik gemerkt dat ik alles wat ik nog nooit gedaan heb laat liggen tot het echt niet anders meer kan. Om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk niet zo moeilijk was, en ik me weken- of maandenlang druk heb gemaakt om niets. Daar ben ik ondertussen wel een beetje klaar mee. In 2013 wil ik nooit meer ergens langer hoofdpijn van hebben dan de tijd die het daadwerkelijk kost.

Wat me ook dwars zit, is dat ik te vaak nieuwe dingen begin en na een paar maanden afhaak omdat ik ze niet kan combineren met alle andere dingen die ik doe en dat ik soms te weinig tijd heb om dingen goed te doen. Zo heb ik het gevoel dat ik tekort schiet in mijn vrijwilligerswerk voor GroenLinks, ben ik vaak te moe of te druk in mijn hoofd om de tijd te nemen voor een blogpost, het lezen van een boek of om met vrienden af te spreken, en staat mijn viool te verstoffen naast mijn boeken om Russisch te leren. Hoewel er niet per se iets mee mis is om alleen met iets aan de slag te gaan als ik er zin in heb, werkt dat niet voor alles. Als je na een paar weken weer stopt met een taal leren, zakt de kennis weg en is het eigenlijk voor niets geweest. Ik wil dus een aantal dingen gaan kiezen om te doen en de rest wat meer laten liggen, maar welke dingen het gaan worden vind ik een lastige keuze.

In ieder geval wil ik meer tijd maken voor mijn vrienden, wil ik er over een paar jaar nog wat over hebben. Het aantal uitnodigingen voor verjaardagen, de kerstkaarten, de sms’jes met de vraag of ik tijd heb om iets te gaan doen, het worden er allemaal steeds minder. Deels omdat ik net als veel mensen een beetje een saaie bijna-dertiger met relatie ben geworden,  en deels door verkiezingscampagnes, mijn verhuizing en andere praktische zaken. Maar grotendeels omdat ik zelf te weinig onderneem. Zo makkelijk als oppervlakkig contact me af gaat, zo moeilijk vind ik het om de volgende stap te zetten. Omdat ik al heel snel denk dat mensen niet op mijn gezelschap zitten te wachten en ik mensen daarom niet durf te bellen of niet op een open uitnodiging in ga. Niet zo’n heel goede reden, eigenlijk. Van sommige mensen weet ik ergens best dat ze het wel leuk vinden om iets samen te doen, en in andere gevallen moet ik mensen misschien maar de gelegenheid geven om zelf te bepalen of ze het leuk vinden dat ik kom of niet, in plaats van voor andere mensen te bedenken dat ze mij vast per ongeluk of slechts uit beleefdheid hebben uitgenodigd.

Het laatste wat ik aan mijn leven wil veranderen op dit moment is dat ik weer meer inhoud wil en meer echt nadenken over dingen. Ik hoor het vaker om me heen en ook ik heb er last van: ik kan me steeds slechter concentreren of een idee uitwerken. Ik begin me te ergeren aan hoeveel moeite het me kost om een tekst te lezen van langer dan 140 tekens. En trouwens ook aan hoe ieder klein dingetje een dag lang het belangrijkste onderwerp op twitter is waar iedereen fel over discussieert, terwijl het eigenlijk niet zo interessant is als je er met een klein beetje meer afstand naar kijkt. Ook daarom wil ik meer lezen, en meer naar buiten om dingen te doen, meer nadenken over dingen die echt belangrijk zijn, weer eens zelf wat bedenken en schrijven in plaats van maar die nooit ophoudende stroom van nieuwsberichten en meningen te consumeren. Mezelf vaker te dwingen ergens over na te denken, een mening te vormen en iets te delen dat meer is dan een makkelijke grap of huishoudelijke mededeling. Ik twijfel nog over de vormgeving van dat voornemen. Vaker een blog schrijven zou misschien kunnen werken. Al vind ik dat ook lastig. Het is moeilijk om nog origineel te zijn in een wereld waarin je overspoeld wordt door nieuws en meningen. Het kan eigenlijk alleen als je reageert zonder de tijd te nemen voor reflectie en dat is nu juist wat ik niet wil, maar ik wil ook niets zeggen dat al honderd keer is gezegd. Het moet wel iets toevoegen.

Het zijn bescheiden voornemens en ik denk dat ze goed haalbaar zijn. Kort samengevat eigenlijk gewoon wat beter voor mezelf zorgen, wat meer dingen doen en mensen spreken en wat meer diepgang en creativiteit in plaats van consumptie van zaken die morgen al geen waarde meer hebben.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

