//
you're reading...
Geen categorie

Denk je nog steeds dat vegans alleen wortels eten?

Wie echt denkt dat vegans alleen leven op konijnenvoer, zal zich verbazen over hoe ontzettend veel plantaardig lekkers er beschikbaar is en hoe makkelijk de plantaardige maaltijd te bereiden is. 

Het wordt me nog steeds regelmatig gevraagd: maar wat eet je dan? Verschrikt, alsof er niets overblijft als je dierlijke producten schrapt. Nou, ik kan na deze week alleen maar erg enthousiast reageren met: cupcakes, snoep, fruitrepen en HEEL VEEL IJS!

Nee, natuurlijk eet ik ook gewoon linzen en salades en rauwe ongezouten noten en tofu. Je kan tenslotte niet ontbijten met ijs. (Hm…?). Maar ik heb een bijzonder leuke veganweek en dat wil ik graag delen. 

Deze week is de Vegan Challenge begonnen. Dat is een week waarin aandacht voor veganisme wordt gevraagd en mensen opgeroepen worden om een maand lang hun eetgewoonten aan te passen. Nu zweef ik tussen vega en vegan in. Dicht bij vegan, maar met melkchocola of collega’s die op verjaardagstaart trakteren vind ik het weleens lastig. 

Goed, Vegan Challenge dus. Op 1 februari was de start. Omdat ik het af en toe lastig vind en ook niet altijd helemaal van producten uit zoek of ze mogen (dat is soms erg lastig) en mijn keukenrepertoire altijd meer variatie kan gebruiken, heb ik me gewoon ingeschreven. Ik krijg nu iedere dag de nieuwsbrief met lekkere recepten voor ontbijt, lunch en avondeten.  Daar zal ik zeker nog wel iets van gaan maken. 

Image

En omdat ik het berichtje over de Vegan Challenge heb gedeeld op mijn feestboek, heb ik een snoeppakket gewonnen van Candy Freaks! De testresultaten zal ik bekend maken als ik het pakket binnen heb.

Eerder deze week heb ik mijn pakket ontvangen van Pukster met daarin de erg fijne repen van Nakd: repen van fruit, noten en kruiden zonder verdere toevoegingen. Klinkt misschien als saai konijnenvoer, maar het zijn lekkere tussendoortjes met smaken als choco-sinaasappel, mokka of zelfs appeltaart. Zeer aan te raden voor gezonde en lekkere trek. 

Een tijdje terug heb ikvia Oneplanetcrowd meegedaan aan een crowdfundingactie voor Professor Grunschnabel. Professor Grunschnabel maakt verschillende smaken ijs, allemaal plantaardig, glutenvrij en sojavrij. Als tegenprestatie voor mijn investering ontving ik vandaag een doos met 8 smaken ijs. Wie vegan of lactoseintolerant is, kent ongetwijfeld de muffe sojaversies van vanilleijs (waar ooit eens een vanillestokje langsgewapperd is) of heeft herinneringen aan het eten van een waterijsje of suf fabriekssorbetijs, terwijl de rest van de familie of vriendenkring aanvalt op heerlijk romig ijs met chocoladebrokken en slierten caramel. Nou, dat hoeft dus nooit meer. De smaken ijs van Professor Grunschnabel zijn origineel en gewoon ontzettend lekker. Ik heb ze nog niet alle acht geprobeerd, maar dat gaat vast niet lang meer duren. Uit de Fruity serie is de Kyoto & Murasaki (Cranberry, cassis, frambozen met citrus en winterse specerijen) zeker goedgekeurd en bij de Banana Bahiana (rijpe verse banaan met bourbonvanille, limoen en een hint kaneel) uit de Creamy serie lijken Ben en Jerry opeens een stelletje prutsers. Er zijn ook avontuurlijkere smaken zoals Indian Winter (verse gemberwortel met kardemom, kruidnagel, nootmuskaat en korianderzaad) en Fresas del Habanero (aardbei met Madama Jeanette en Habanero). 

Natuurlijk wist ik niet dat ik deze week ook nog eens een snoeppakket zou winnen, anders had ik natuurlijk de veganistische appeltaart met gojibessen bij Gimsel in de Groene Passage wel laten staan. Gelukkig maar, eigenijk, anders had ik hem moeten missen. Ik ben normaal geen fan van appeltaart, maar deze was erg lekker! (En machtig, de lunch heb ik maar overgeslagen.)

Image

Lekkere recepten van de Vegan Challenge, ijs van Professor Grunschnabel als dessert, lunchen met appeltaart, tussendoor de trek stillen met Nakd, wat wil een vegan nog meer? Het weekend vieren met een lekkere cupcake van Heavenly Cupcakes bijvoorbeeld, op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam (vlak naast Ekoplaza). Heavenly Cupcakes zit er nog niet zo lang, maar is een welkome aanvulling op het toch wat beperkte vegan aanbod in Rotterdam.  Sinds de opening op 1 december hebben ze een wisselend aanbod aan cupcakes, taart, brownies, koekjes, soepen en meer. Je kunt het meenemen, maar je kunt er ook zitten met een kopje koffie. Ook verkopen ze plantaardige bonbons en chocoladepasta’s van Divine Herbal Chocolates, die wel een beetje aan de prijs zijn, maar goed van kwaliteit. 

En om het af te maken, is deze week de heropening van Veggiedeli geweest. Kan ik eindelijk eens een bestelling van vegan kaas plaatsen. 

Nu nog een vegan bezorgpizzeria en mijn leven is compleet! 😉 

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Het is een beetje raar, maar ik ben dus nogal bang voor ganzen. Ik durfde nog net naar mijn voordeur. Dat wordt nog wat. De nadelen van op een groene plek wonen. 🤣

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.162 andere volgers

Categorieën

