//
you're reading...
Geen categorie

Vredesloop

Medaille VredesloopGisteren was de Vredesloop in Den Haag, waar ik de 5 kilometer heb gelopen.

De opbouw naar de wedstrijd had beter gekund – door een kattenbeet, protesterende scheen, verkoudheid en vervelende achillespees heb ik mijn schema niet helemaal kunnen volgen. Maar eerder dit jaar heb ik de Ekiden al moeten laten schieten en daarom was ik vastbesloten toch te gaan. Desnoods wandel ik hem wel uit, dacht ik.

De eerste kilometer ging moeizaam. Ik was te laat bij de start, dus ging als een van de laatste deelnemers het parcours op, een beetje gehaast. Daarnaast wil de eerste kilometer bij mij sowieso nooit. Het is altijd net of ik niet genoeg lucht krijg, tot na een kilometer opeens mijn lichaam over lijkt te schakelen naar een andere versnelling en ik in mijn ritme kom. Dat heb ik vervolgens vol kunnen houden tot op 3,5 kilometer, toen ik veel pijn in mijn voeten begon te krijgen. Misschien heb ik ze van de zenuwen te strak aangetrokken, misschien waren mijn voeten opgezet door de hitte, ik weet het niet. Ik nam me voor om gewoon te accepteren dat het nog tien minuten pijn zou doen, want anders zou het te veel tijd kosten en de ervaring leert dat als je eenmaal onderweg aan je schoenen gaat rommelen het er meestal niet veel beter op wordt. 

Ik probeerde het laatste stuk nog iets te versnellen, maar daar dacht mijn maag anders over, dus zakte ik weer terug naar de 7 minuten per kilometer. Alleen de laatste halve minuut heb ik nog een sprint in gezet, waarna ik merkte dat ik eigenlijk nog energie over had en mezelf misschien zelfs te veel heb ingehouden, omdat ik bang was het anders niet tot de eindstreep te redden.

Mijn streeftijd was 35 minuten. Wandelen bleek niet nodig. Ik heb 5 kilometer aan een stuk gelopen. Dat was, vanwege de gaten die in mijn trainingsschema gevallen waren, ook meteen mijn eerste 5 kilometer sinds ik nieuwe schoenen en steunzolen heb en de eerste 5 kilometer ooit die ik gelopen heb zonder pauze. Daarom ben ik heel tevreden met mijn 34:44.

Daarna heb ik nog gekeken bij de start van de 10 kilometer, mijn medaille laten graveren en vervolgens een half uurtje bij de finish van de 10 kilometer gekeken. De sfeer was goed, iedereen stond te juichen langs de kant, zeker toen de winner aan kwam. Ik dacht eerst dat er iemand langs het parcours fietste, tot hij de bocht om kwam! De snelste man op de 10 kilometer liep ruim twee keer zo snel als ik, hij deed er 34:31 over.

Verder heb ik mij nog verwonderd over alle lopers met gekke loopjes, die met de raarste zijwaartse bewegingen en wapperende handjes nog heel goede tijden liepen. Bij de start van de 10 kilometer vertrokken een man gekleed als Super Mario en een man die jongleerde met drie ballen. Bij de finish bleek er iemand van het Wereld Natuurfonds de hele weg afgelegd te hebben in een pandapak! Met die temperatuur een bijzondere prestatie.

Al met al was het een leuke dag. Vandaag ben ik wel stijf, maar gelukkig heb ik nergens echt veel last van. Zelfs de knie en de achillespees maken het goed. Misschien ga ik binnenkort wel een nieuw loopje van 5 kilometer uitzoeken!

 

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

