//
you're reading...
Politiek

De Uitnodiging

De afgelopen weken leef ik er al naar toe: het Verkiezingscongres van GroenLinks Rotterdam. Weken, wat zeg ik? Maanden eigenlijk al. Voor iedereen zijn de verkiezingen nog ver weg, behalve voor wie politiek actief is. Vorig jaar al begon een groep mensen te schrijven aan het verkiezingsprogramma. Vorig jaar al spraken we over hoe het nu verder moet, als de deelgemeenten afgeschaft zijn. Begin dit jaar begon de kandidatencommissie met het zoeken naar geschikte mensen voor in raden en gebiedscommissies en ze spraken met tientallen mensen over hun ambities.

Op 30 november is ons verkiezingscongres, waar we het verkiezingsprogramma en de ledenlijsten vast gaan stellen. De weken voor een vergadering zijn voor mij altijd druk, maar voor dit congres nog erger. Ik ben blij dat ik het al vaker heb gedaan, anders zou ik er nachtmerries van hebben. Al weken schrijf ik alles op wat ik echt niet mag vergeten. De afgelopen week heb ik constant mijn notitieboek bij me. En iedere dag heb ik wel mail van GroenLinks, maar de laatste dagen komen er tientallen berichten binnen. Iedere dag overleg met mensen uit het bestuur of van andere commissies. Iedere dag vragen van leden. ‘Hoeveel spreektijd heb ik op het congres?’ ‘Kun je controleren of ik goed ingeschreven sta, want vorige keer had ik onterecht geen stemrecht’.

Het verzenden van de uitnodiging is altijd een flink karwei. Alle documenten moeten toegankelijk zijn voor de leden, maar je kunt ze niet bij de mail doen – anders krijg je er te veel terug vanwege overstroomde mailboxen. En het moeten twee versies zijn. Eentje per mail en eentje per post. Vanuit het ledenbeheersysteem kun je niet verzenden, dus moet je alles exporteren en verzenden met een ander systeem. En helaas bleek de functie om etiketten af te drukken niet te werken als je een selectie maakte, en gelukkig heeft slechts 10% van onze leden geen mailadres ingevuld. Dus met veel handmatig knippen en plakken en hulp van K om een excelbestand op te slaan naar een ander formaat wat weer geïmporteerd kon worden in het etikettenprogramma is het dan gelukt.

Als de uitnodiging eruit is en er komen niet te veel mailtjes onbezorgd terug en niet te veel klachten dat documenten niet openen (op een iPhone, wat verwacht je…) ben ik altijd enorm opgelucht. Maar ik tel af. Morgen bestuursvergadering en het programma doornemen met mensen van de programmacommissie en kandidatencommissie. Dit weekend zorgen dat alle benodigdheden voor op het congres geregeld zijn. De kandidaten vragen of ze wel of niet van de gelegenheid gebruik willen maken om zich te presenteren. De bloemen bestellen. Een boodschappenlijstje maken. Kijken of we genoeg vrijwilligers hebben. Nog wat mails beantwoorden. Een bestand stemgerechtigde leden opvragen bij landelijk. Mijn eigen setje stukken afdrukken, omdat ik niet tegelijk kan notuleren en lezen op mijn netbook. Drie dagen van tevoren opnieuw het exporteercircus en de congreskrant verzenden met de beschikbaarheid van de kandidaten en eventuele aanvullingen of correcties. Een uitgebreide agenda met belangrijkste punten per agendapunt maken voor de (dag)voorzitter. Volgende week vrijdag boodschappen doen en alles klaarzetten wat ik mee moet nemen aan stembriefjes, presentielijsten en andere zaken. Op zaterdag 30 november is het dan eindelijk zo ver. Vroeg opstaan, de bloemen ophalen, met alle tassen en bloemen naar de vergaderlocatie. Zorgen dat het congres goed loopt, de koffiekannen vol zijn, de lunch geserveerd wordt, de besluiten worden vastgelegd en naderhand alles netjes wordt opgeruimd.

En nu maar hopen dat het het allemaal waard is en we eindigen met een mooie lijst, goed programma en tevreden leden. En niet te vergeten een mooie verkiezingsuitslag in maart, want dat is toch uiteindelijk waar we het allemaal voor doen!

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

