//
you're reading...
Algemeen

Goede voornemens

Bij de terugblik heb ik het al aangekondigd: mijn goede voornemens. Misschien moet ik eerst nog even terugblikken naar een jaar geleden. Wat heb ik me toen voorgenomen en wat ik heb ik ervan kunnen afstrepen? Ik durf bijna niet te kijken, want ik vrees het ergste. 

Een van de dingen die altijd bovenaan mijn lijstje staat is afvallen. In 2012 was er zeven kilo af ten opzichte van mijn hoogste gewicht. Ik wilde er in 2013 nog minimaal zeven kilo af krijgen. Helaas is dat helemaal niet gelukt, integendeel. Ik kwam ruim twee kilo aan. Waarom? Misschien heeft het wat te maken met het feit dat Heavenly Cupcakes een jaar bestaat. Vega/n eten wordt wel steeds makkelijker en vega/n snoepen ook. Aan de ene kant heel fijn, maar niet zo gezond. Verder kon ik simpelweg de motivatie niet opbrengen om allerlei lekkere dingen te laten staan en hadden K en ik het sommige periodes allebei erg druk, waardoor we vaker even Indiaas bestelden of iets dergelijks. Sporten ging daarnaast minder makkelijk dan verwacht, met dank aan allerlei problemen die veroorzaakt worden door een standafwijking (moeilijke voeten, zeg maar). De verwachting voor 2014 is dat sporten moeizaam zal blijven gaan, in ieder geval in de komende maanden, en dat ik mijn doelen zeer bescheiden zal moeten houden. Rustig opbouwen en rust nemen indien nodig. 

Ik wilde in 2013 meer gelezen hebben dan in 2012. Dat is gelukt, maar net: ik ben in het twaalfde boek van dit jaar bezig, tegen elf vorig jaar. Maar dit jaar was kwalitatief wel beter. In 2014 moeten het er echt minimaal twaalf worden, en ik wil ook in het dagelijks leven tijd maken voor boeken, dus niet bijna alleen op vakantie zoals vorig jaar. Ook zou ik wel wat vaker naar het theater willen of naar een museum. Het eerste kwam er vaak niet van en het tweede deed ik ook vooral op vakantie. Terwijl er ook in Nederland genoeg te doen is. 

“In 2013 wil ik nooit meer ergens langer hoofdpijn van hebben dan de tijd die het daadwerkelijk kost”, schreef ik vorig jaar. In letterlijke zin is dat niet helemaal gelukt; in geval van stress komt de hoofdpijn nog steeds snel opzetten. Het gaat echter wel de goede kant op, met kleine stapjes en bij vlagen. Wel zoek ik nog naar manieren om dingen handiger te ordenen en mijn tijd beter in te delen. Het is vooral een kwestie van overzicht hebben en mezelf er toe zetten om iets echt te doen. Zodra mijn agenda te vol wordt, merk ik wel dat ik terugval in oud gedrag, maar ik merk het in ieder geval zelf en experimenteer steeds met manieren om dingen te veranderen. Todoist, Evernote en verschillende mapjes in Gmail waar mail automatisch in terecht komt op basis van de afzender of het onderwerp. Maar het kan nog veel beter. 

Het voornemen waar ik het meest gefaald heb is meer tijd maken voor vrienden. Ik heb mijn vrienden nog nooit zo weinig gezien als in 2013. Te veel bezig geweest met werk en GroenLinks en te weinig met mensen. Er zijn weken geweest dat ik me iedere dag voornam om iemand te bellen, maar er moest steeds nog even een mailtje getikt worden of iets anders, en dan was het opeens weer half elf. Ook voor K had ik soms te weinig tijd daardoor en ik heb mijn ergernissen en stress af en toe flink op hem afgereageerd. In 2014 moet dat echt anders. Ik wil het niet vanzelfsprekend vinden dat hij er is en meer rekening met hem houden. Door bijvoorbeeld geen zooi op rare plekken te laten slingeren en een heel klein beetje te werken aan mijn huishoudelijke skills, door minder over de katten te klagen en door vaker iets leuks te doen samen. 

Als ik erover nadenken, is veel van wat ik niet heb bereikt misgegaan omdat ik mijn leven te druk heb gemaakt. Te weinig sporten, te vaak ongezond eten, vervelende klusjes laten liggen (leuke ook trouwens, zoals fotoboek van de vakantie naar Marokko in 2012 wat nog steeds niet af is…), te weinig lezen, etc. Het komt allemaal omdat ik niet echt kies voor wat ik zelf wil en te veel tegelijk wil doen. Ik moet selectiever zijn in wat ik wel en niet doe. 

Praktisch gezien is 2014 geen handig jaar om minder voor GroenLinks te gaan doen, met lokale en Europese verkiezingen voor de deur. Er is veel nodig en de verkiezingsperiode is gewoon ook erg leuk. Maar ik ga wel eerder de grens trekken. Daarbij hoort dat ik op korte termijn stop als secretaris en me niet meer met ieder mailtje of berichtje ga bemoeien. De wereld stort niet in zonder mij en als sommige dingen toch instorten, is dat niet alleen mijn verantwoordelijkheid. Ik wil nog wel even in het afdelingsbestuur blijven en dat meer projectmatig aan gaan pakken. Heldere doelen en daar naar toe werken, in plaats van geleefd worden door processen en actualiteiten. Daarnaast wil ik meer tijd maken voor de Europawerkgroep, waar ik al lang lid van ben, maar vaak niet heen ga vanwege andere GroenLinks-activiteiten. Ook wordt het tijd om het WNF-moderatorschap aan de wilgen te hangen en ga ik voorlopig geen nieuwe dingen meer doen voor andere organisaties. Ik deed af en toe mee aan dingetjes van het O-team van Natuur & Milieu en heb meegeholpen met het vertalen van het Greenpeace intranet en wat dingetjes ondertiteld voor Coursera. Niet zo gek dus, dat ik tijd tekort kwam, en dit soort dingen ga ik dus laten schieten.

Natuurlijk wil ik niet alleen dit jaar weer proberen wat al jaren matig lukt, maar ook wat nieuwe dingen proberen. Ik wil in 2014 graag Spaans gaan leren. Verhuizen naar een warmer land heeft me altijd wel een aardig idee geleken, maar sinds we in El Puerto de Santa María waren, zie ik mezelf daar best wonen. Of in Cádiz. Maar Spaans leren is sowieso wel zinnig, omdat veel mensen het spreken. Handig voor vakanties en misschien ooit voor werk (je weet maar nooit) en bezig blijven is goed voor je hersens. En eigenlijk wil ik nog wel een korte cursus van zo’n zes weken doen bij bijvoorbeeld Coursera, over een onderwerp dat niets te maken heeft met andere dingen die ik doe. In 2013 heb ik maar één cursus afgemaakt, maar ik was er wel met meerdere begonnen, die ik om verschillende redenen niet afgemaakt heb (van geen tijd tot te moeilijk tot oersaai). De cursus moderne geschiedenis vond ik echter wel erg goed en net als bij de cursus astrobiologie merkte ik dat het toch wel zorgde voor een heel andere kijk op de wereld. 

Goede doelen schijn je beter te kunnen bereiken als je ze concreet maakt, dus voor zover mogelijk ga ik dat hieronder doen. Hopelijk helpen jullie me een beetje mee om me eraan te houden. Herinner me er gerust aan. 😉

—————————-

Concrete doelen:

  • Twee keer per week hardlopen of zwemmen of fietsen/roeien op de sportschool en een keer per week BodyPump
  • De 5k kunnen lopen binnen een half uur en twee of drie wedstrijden lopen (de eerste wordt de Ronde van Park 16Hoven)
  • Door gezonder eten en vaker sporten 5,7 kilo afvallen in het eerste kwartaal van dit jaar en daarna een nieuw doel stellen
  • Een boek per maand lezen en daar regelmatig tijd voor maken aan het eind van de dag
  • Op tijd naar bed, d.w.z. tussen twaalf en half een, en uit bed als de wekker gaat in plaats van blijven liggen
  • In februari/maart heldere plannen maken voor de invulling van mijn bestuurlidmaatschap en die na de verkiezingen gaan uitvoeren, geen nieuwe vrijwilligerstaken meer aanpakken (op één uitzondering na, maar als dat door gaat merken jullie het vanzelf ;-)) en stoppen als moderator voor WNF. 
  • Iedere week de was helemaal weg hebben en geen rondslingerende troep in de woonkamer
  • Een bank, bed en eetkamerstoelen kopen
  • Mijn huis verhuren (tenzij het verkocht wordt natuurlijk)
  • Meer sparen – helaas kan ik dat nog niet concreet maken, want dat hangt er af van of mijn huis verhuurd of verkocht wordt – en maandelijks mijn uitgaven bekijken
  • Deze maand nog Anne & Michiel bellen, Marnix vragen of hij zin heeft om naar een film of uit eten te gaan en bedenken hoe ik meer tijd kan ‘maken’ voor vrienden
  • Spaans leren en een MOOC volgen
Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

