//
you're reading...
Algemeen, Eten en drinken

Aftellen: nog 26 dagen tot Provence.

Over een maand zit ik in de Provence, dat is een erg fijn idee. Sinds gisteren ben ik namelijk begonnen aan een nieuwe wijncursus en 15 juni ga ik een week op studiereis. Vanaf het moment dat ik wijn en whisky ontdekt heb, blijft het me fascineren.

Studiepakket voor WSET Advanced

Studiepakket voor WSET Advanced

Toen ik na mijn studie geen werk kon vinden, bleef ik tijdelijk werken bij de C1000 waar ik tijdens mijn studie een bijbaan had als assistent afdelingsmanager. Bij die C1000 was ook een borrelshop en af en toe kwamen daar mensen binnen die dan een vraag stelden over whisky. Ik had echt werkelijk geen idee wat ik moest antwoorden op die vragen en daarom ging ik er maar wat over lezen en het af en toe drinken. Na wat onwennige eerste stappen in de whiskywereld en matige ervaringen met Johnny Walker en vergelijkbare standaarddranken besloot ik het serieuzer aan te pakken. Ik  besloot mijn slijtersvakdiploma te gaan halen.

Toen mijn C1000 overgenomen werd door Albert Heijn, wilde ik absoluut niet mee overgenomen worden vanwege eerdere ervaringen met Appie. Mijn zoektocht naar werk dat meer bij mijn studie paste, schoot niet op, en ik besloot te solliciteren bij Dirck III, waar ik kon beginnen als assistent filiaalmanager in opleiding. Ondanks mooie woorden bij het sollicitatiegesprek bleken de mogelijkheden voor opleiding en doorgroeien vrij beperkt en een kwestie van een uitermate lange adem. Na drie jaar ben ik daarom weggegaan en bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Een grote verbetering op veel vlakken, maar het werken met wijn en gedistilleerd mis ik soms wel.

Wijngaard in Montilla

Wijngaard in Montilla

Ik heb nog steeds iets met drank in het algemeen en wijn in het bijzonder, maar ik ben er steeds minder mee gaan doen. Ik had natuurlijk geen toegang meer tot vakbladen en de abonnementen op Whisky Passion, Perswijn en Wine Life gingen de deur uit. De laatste keer ben ik niet eens meer naar het whiskyfestival gegaan en ik proefde steeds minder serieus, waar slurpen vroeger zo’n automatisme was dat ik het nog wel eens per ongeluk deed met een blikje cola. Natuurlijk krijg je het er niet helemaal uit: ik schijn eruit te zien alsof ik open sta voor vragen, want die krijg ik nog behoorlijk vaak in de supermarkt. Ik geef dus nog steeds regelmatig wijnadvies aan mensen in de supermarkt, die twintig minuten lang vertwijfeld voor het wijnschap staan of tevergeefs een medewerker vragen wat er nou het beste bij de asperges past, of grijp meteen de prosecco uit het vak waar ze al tien minuten naar staan te zoeken.

Image

Bottelen van montilla bij Perez Barquero

De laatste tijd begon het toch weer een beetje te kriebelen. Vorig jaar zijn we op vakantie geweest in Spanje en ik wilde graag een bezoek aan een wijngaard brengen. Uiteindelijk hebben we Bodega Perez Barquero in Montilla bezocht en zijn we ook naar een wijngaard gereden, om even tussen de druivenstokken te kunnen staan, en in Jerez bezochten we Sandeman en Gonzales-Byass (van Tio Pepe). En ook op de volgende vakantie, naar Sicilië, moest er een bezoek aan een wijngaard ingelast worden. Daar gingen we naar La Planeta in Sambuca di Sicilia.

Toen ik van de week een berichtje zag van een ex-collega, kreeg ik opeens weer zin om meer met wijn te gaan doen. Dus ik zocht naar wijncursussen in de buurt. De vinologenopleiding kan maar op één plek in Nederland en de lessen worden overdag op werkdagen gegeven, dus dat is niet handig. Maar er blijkt dus ook een internationaal certificaat te zijn waar je een cursus voor kunt doen op meerdere plekken in Nederland en zelfs via online onderwijs. Ik wilde eigenlijk graag een echte cursus, omdat het praktisch is met proeven en leuk om andere mensen te ontmoeten, maar dan zou ik nog lang moeten wachten voor dat weer in de buurt kon. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor WSET Advanced via onderwijs op afstand en om toch niet alles alleen te doen en wat praktijkles te krijgen ga ik met De Wijnstudio op reis naar de Provence.

Over een maand heb ik dus een studiereisje van een week, met nog tien cursisten. Iedere dag krijgen we dan twee uur proefles en er zijn leuke excursies. Ik heb er erg veel zin in en kan eigenlijk bijna niet wachten. De WSET cursus duurt 16 weken en daarna volgt een examen met multiple choice en open vragen en een praktisch onderdeel wijn proeven. Ik hou jullie op de hoogte van alle vorderingen, excursies, lekkere wijnen en natuurlijk tanderosie! 😉

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

