//
you're reading...
Persoonlijk

Het leven, verwachtingen en al die dingen

We hebben het vast allemaal weleens, dat ons leven zoveel minder interessant lijkt dan dat van anderen. Ik heb nu dus zo’n momentje. Dat ik opeens het gevoel heb dat andere mensen alles beter geregeld hebben. Oud-klasgenoten die lange relaties hebben, al jaren getrouwd zijn, kinderen hebben, natuurlijk veel interessanter klinkende banen hebben, om nog maar te zwijgen over hun oneindig veel boeiendere hobby’s en wereldreizen…

En daar zit ik dan in mijn eentje, al twee keer bewezen dat ik een onmogelijk mens ben om mee samen te wonen en totaal niet van plan om het op korte termijn nog een keer te proberen. Mijn behoefte aan zorgen voor levende wezens strekt zich niet verder dan dat ik graag voor mensen kook. En als ze lief zijn, krijgen de planten soms ook water. Mijn functietitel is eerder verwarrend dan indrukwekkend. Reizen buiten West-Europa, dat zou natuurlijk iedereen geweldig moeten vinden, maar eerlijkgezegd ben ik veel te veel gehecht aan het comfort en de voorspelbaarheid van zaken als openbaar vervoer dat op tijd rijdt. Of toiletten met wc-papier. En laten we het maar niet over hobby’s hebben, want ik ben ultiem saai. Beetje lezen, glaasje wijn, een slechte serie kijken als ik echt moe ben. Of soms een mislukt bakproject doen en daar een slechte foto van op Instagram zetten.

Onmiddellijk corrigeer ik mezelf in gedachten, want ik heb heel veel leuke dingen in mijn leven en de dingen die andere mensen hebben, die wíl ik helemaal niet. Dat is nu juist het punt. Ik wil helemaal niet met een man waar ik al tien jaar tegenaan kijk en een huilende kleuter in een vliegtuig naar een exotische bestemmingom daar twee weken met diarree in bed te liggen. Ik wil helemaal niet uit een vliegtuig springen, tachtig dagen door een woestijn rolschaatsen of uit een zeilboot kotsen. Maar ergens ben ik wel jaloers dat het sommige mensen zo gemakkelijk af lijkt te gaan om te doen wat van ze wordt verwacht en op het oprechte geluk dat uit hun foto’s spreekt. En dat ze niet in paniek raken van bushaltes zonder bord met vertrektijden in een land zonder equivalent van 9292ov.nl. (Ik snap niet dat mensen op Sicilië in zo’n primitieve samenleving kunnen overleven.)

Af en toe is het confronterend om er weer eens tegenaan te lopen dat je afwijkt van de norm, zeker als je er vragen over krijgt, en dat gebeurt eigenlijk ook aan de lopende band. ‘Waarom woon je niet meer samen?’ ‘Wil je geen kinderen? Nee, echt niet?’ ‘Ga je niet op vakantie deze zomer?’

Bij deze dan: ik woon niet meer samen omdat ik daar weinig talent voor heb en ik mezelf voldoende gezelschap vind. Ik wil inderdaad geen kinderen, want ik heb de moederinstincten van een doosje paperclips en dat lijkt me voor zowel mij als een kind erg onaangenaam. En nee, ik ga deze zomer niet op vakantie, want ik vind vakantie best leuk, maar ook erg stressvol en gedoe en regelen en bla, en volgend jaar ligt Het Buitenland er nog steeds wel, gok ik.

Eigenlijk vermaak ik me prima thuis en is het doen van de afwas en de was in dezelfde week echt meer dan genoeg uitdaging voor deze zomer. Ik vul mijn leven met lieve vrienden, verrassende ontmoetingen, leuke dingen dichtbij huis – zo stond ik deze week aan de onderkant van de roltrappen van de Maastunnel – en veel studie en vrijwilligerswerk. Ik krijg steeds meer plezier in de eindredactie voor Vers Beton en voor mijn opleiding iedere week minimaal twee flessen wijn moeten opentrekken is ook geen straf.

Ik kan dagen nagenieten van een mooi boek, een goed gelukt recept, een gesprek met een vreemde snuiter in de supermarkt of erachter komen dat ik iets nieuws heb geleerd. Nee, als ik eerlijk ben over wie ik ben en wat ik wil, dan ben ik eigenlijk niet jaloers. Jullie mogen alle witte jurken, avontuurlijke beroepen, verre reizen, etc. Ik vind het leuk om jullie gelukkige foto’s te zien. Maar als jullie het niet erg vinden, ga ik nu even een nieuw recept uitproberen en er een foto van op Instagram zetten.

Reacties

2 gedachtes over “Het leven, verwachtingen en al die dingen

  1. Veel plezier!

    Soms zit ik op het Centraal Station met een kop koffie te kijken naar de haastige forensen en verwarde toeristen.
    Zalig om dan na die koffie lekker rustig naar mijn eigen huis terug te gaan.

    Zonnige zomergroet,

    Geplaatst door Rob Alberts | 7 augustus 2014, 6:55
  2. Wat mooi dat je dit kan en durft op te schrijven!

    Geplaatst door muhammed | 11 februari 2016, 22:58

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

