//
you're reading...
Persoonlijk

2014/2015

Toen ik van de week mijn traditionele nieuwjaarsblogje wilde schrijven, wilde de tekst maar niet komen zoals ik hem wilde. Het is dit deze keer uitzonderlijk lastig om iets te schrijven over het afgelopen jaar, omdat het allemaal zo kort geleden is. Feitelijk gezien schreef ik natuurlijk ieder jaar over recente gebeurtenissen, maar nu heb ik het gevoel dat ik nog niet genoeg afstand heb om alles te overzien. Het lijkt wel alsof het allemaal gisteren gebeurd is. (Als ik nu overigens teruglees wat ik geschreven heb over 2009, een behoorlijk turbulent jaar, dan denk ik dat ik in de vorige jaren ook niet voldoende afstand had om veel zinnigs te kunnen schrijven).

IMG_20140622_164623Van de goede voornemens in 2014 heb ik een groot deel niet waargemaakt. Desondanks ben ik erg tevreden over hoe het jaar is verlopen en wat ik erin heb bereikt. De kleine doelen die ik mezelf heb gesteld, zoals een bepaald aantal boeken lezen, zijn eigenlijk maar onzinnig: het gaat uiteindelijk helemaal niet om dat aantal. Het gaat om of je je tijd zinvol hebt besteed, of je iets hebt geleerd, iets nieuws gedaan, iets moois gezien. In die zin was 2014 een geslaagd jaar.

Ongeveer anderhalf jaar geleden had ik een coachgesprek. Tijdens het gesprek ging het erover dat ik niet wist wat ik wilde doen met mijn leven. Ik weet niet meer hoe ze het precies formuleerde, maar het kwam erop neer dat ze me vroeg waarom ik niet voor mezelf kon kiezen, waarom ik mezelf het niet waard vond om iets te doen en te bereiken. Ik vond het echt belachelijke onzin, ik vond gewoon veel dingen leuk en kon niet kiezen, en zij moest daar zo nodig iets achter zoeken, dacht ik toen. Achteraf moet ik toegeven dat ze gelijk had. Mijn lage eigenwaarde heeft me lange tijd tegengehouden, zowel bij het kiezen voor nieuwe doelen als bij verplichtingen, waar het tot eindeloos uitstelgedrag en zelfs lichamelijke klachten leidde.

Het exacte moment dat dat veranderd is, weet ik niet, maar ergens begin dit jaar heb ik twee mensen beter leren kennen die me op een bijzondere manier hebben weten te raken met hun persoonlijke verhalen, en vooral door de manier waarop ze de controle over hun eigen leven hebben genomen. Mensen die me lieten zien dat je geen willoos slachtoffer van je verleden hoeft te zijn – je kunt niet veranderen wat er is gebeurd, maar je kunt wel besluiten het voortaan anders te doen. En ze deden me inzien dat ik niet perfect hoef te zijn om aanwezig te mogen zijn, dat alleen zijn niet het einde van de wereld is en dat af en toe een beetje aan mezelf denken juist goed is.

De heldere doelen die zij voor ogen hadden, het feit dat ze keuzes durfden te maken om die doelen te bereiken, hun optimisme en zelfstandigheid hebben me erg beïnvloed. Wat zij deden, dat wilde ik eigenlijk ook. Ze hebben me het zetje gegeven dat ik nodig had om de volgende stap in mijn leven te kunnen maken. Dat klinkt misschien heel zweverig, en iedereen die me een beetje kent weet dat ik zo zweverig ben als een olifant met een betonblok aan zijn poot, maar wat ik bedoel is: in 2009 ging ongeveer alles mis, voor mijn gevoel stortte de wereld in. De periode daarna voelde als wederopbouw: het ging niet zonder slag of stoot, maar het lukte om de scherven bij elkaar te rapen en verder te gaan met iets dat vaak moeilijk en somber was, soms hoopvol en af en toe eventjes leuk.

Als je mijn blog terugleest zie je dat de toon in 2010 heel anders was dan in 2012 of 2013. De doelen die ik mezelf stelde waren klein en erg veel inzicht in mijn eigen situatie had ik niet. Langzaamaan werd de toon lichter, hoopvoller. Ik schreef in 2013 al dat ik blij was dat ik 30 werd, omdat het voelde als de afsluiting van een periode. Een mooi rond getal, de start van iets nieuws. Een jaar geleden schreef ik: “De basis is er nu; sterker nog, ik vind het allemaal best aardig op dit moment. En je weet het natuurlijk nooit, maar volgend jaar zou best nog eens leuk kunnen worden. Het ziet er vanaf deze kant van de jaarwisseling in ieder geval veelbelovend uit!”

Begin dit jaar durfde ik het eindelijk. Ik koos voor mezelf en voor IMG_20140616_145309zelfstandigheid, tijd voor mezelf en mijn eigen doelen en dromen. Ik realiseerde me dat ik graag weer verder wilde met wijn en heb me de dag erna nog ingeschreven voor een cursus met een geweldige wijnreis naar de Provence (en inmiddels wacht ik op de uitslag van het examen WSET3). Ik besloot dat het definitief over moest zijn met de twijfels over het samenwonen, en regelde voor het eerst in mijn leven volledig zelfstandig een huis en een verhuizing, zonder uitstelgedrag – binnen een maand was ik verhuisd. Dat zijn dingen die vijf jaar geleden voor mij onvoorstelbaar waren.

Voor het eerst in mijn leven kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en vertrouwen heb in mezelf en de toekomst. Zelfs op de momenten dat dingen niet perfect gaan, vind ik het nog steeds leuk en ben ik er trots op dat ik me niet meer uit het veld laat slaan, maar oplossingen bedenk. Ik heb de laatste maanden al een aantal keer van anderen te horen gekregen dat ik veranderd lijk; het is erg fijn om te merken dat het opvalt.

Aan al mijn lezers, ik hoop dat jullie 2014 net zo mooi was als het mijne, en ik wens jullie een mooi 2015 vol nieuwe ervaringen, mooie momenten en veel zonnige dagen. (Behalve Marnix. Voor Marnix heel veel sneeuw.) Ik verwacht heel veel van dit jaar.

Reacties

2 gedachtes over “2014/2015

  1. Ik wens jou een voorspoedig 2015 met veel mooie en nieuwe ervaringen.

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door Rob Alberts | 7 januari 2015, 12:14

Geef een reactie

Instagram

In de categorie 'redenen waarom ik een slechte veganist ben'. Ik heb veel te dieronvriendelijke humor.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 931 andere volgers

Categorieën

