//
you're reading...
Eten en drinken, Film, Maatschappij

[Review] GMO OMG

Onlangs keek ik de documentaire GMO OMG op Netflix. Ik heb me ook nog nooit maar enigszins verdiept in GGO’s, en ik vond dit een heel aardige introductie. Als het over GGO’s gaat, wordt er meestal alleen maar gepraat over de modificatie an sich. Wat ik goed vond aan deze docu is dat het bekeken wordt als onderdeel van een systeem. Het risico van GGO’s is niet per se het eten van producten met een modificatie, maar vooral dat het onderdeel is van een systeem van kapitalisme, massaproductie en monocultuur.

Als voorbeeld worden gewassen gebruikt die ‘roundup ready’ zijn, wat wil zeggen dat ze bestand zijn tegen Roundup, waardoor dat makkelijk gebruikt kan worden zonder dat de plant kapot gaat. Het eten van de plant met die modificatie kan misschien geen kwaad, maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om grote hoeveelheden gif te gebruiken.

Ook de risico’s van resistentie, het patenteren van natuur en verdringing van soorten door GGO-varianten die in de natuur terecht komen komt aan bod. Het voorbeeld van Monsanto dat groenten probeert te patenteren heeft iedereen vast weleens voorbij zien komen, maar wat me nog meer aansprak was een boer die in feite niet meer de mogelijkheid had om ongemodificeerde planten te laten groeien, omdat al zijn buren GGO-mais gebruikten. Het lijkt wel of je er niet aan kunt ontkomen.

Nu is het in Europa wel een stuk minder erg dan in de VS, waar het grootste deel van de schappen met GGO-producten lijken te zijn gevuld en er minder strenge regels zijn voor wat betreft de etikettering. Dat bedrijven het vermelden van het gebruik van genetische modificatie tegen proberen te houden en dat politici daarvoor vallen, blijft een schokkend voorbeeld van de machteloosheid van het volk in een democratie. Gelukkig hebben we die keuze in Europa wel en staat het op het etiket wanneer een product meer dan 0,9% aan GGO-ingrediënten bevat.

Wat me het meest opviel was dat door de voorstanders van GGO’s het argument ‘feed the world’ nogal eens wordt gebruikt. Wonderlijk, want we weten toch ondertussen allemaal dat hongersnood weinig te maken heeft met een tekort aan voedsel in de wereld, maar dat het vooral een verdelingsvraagstuk is. Met een hogere productie in de VS los je nog steeds geen hongersnood in Sudan op.

Bijzonder vond ik ook de boeren die lovend waren over GGO’s omdat de oogst enorm was toegenomen in een aantal jaar tijd. Vooral omdat ze op de vraag of ze dan ook meer geld overhielden negatief moesten antwoorden. Wat heb je aan technologie die zorgt voor meer productie zonder dat het daadwerkelijk de levenskwaliteit verbetert?

Alles bij elkaar vond ik het een goed gemaakte documentaire – al hoefden de familiekiekjes er van mij niet zo nodig in – die breed naar het onderwerp kijkt en aanzet tot nadenken. Voor mij hoeft het niet zo, vooral omdat ik er het nut niet van in zie. Ik kies liever biologisch en kleinschalig met een goed loon voor boeren, dan massaproductie waarvan alleen Monsanto en kompanen beter worden en waarvan helaas nog steeds een aanzienlijk deel wordt weggegooid, of natuurlijk terecht komt in de intensieve veehouderij waar ik ook al geen voorstander van ben.

Meer weten? Kijk dan op de website.

Reacties

Een gedachte over “[Review] GMO OMG

  1. Mooi blog!

    Zomerse groet,

    Geplaatst door Rob Alberts | 11 juli 2015, 12:48

Geef een reactie

Instagram

Dag, zomer! Of liever gezegd: dag, drie zonnige dagen gevolgd door de moesson!  #herfst #winterslaap #ishetallente

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.074 andere volgers

Categorieën

