//
you're reading...
Persoonlijk

2015/2016: Goede voornemens

Het is ontzettend hip om mensen met goede voornemens belachelijk te maken en allerlei bewijs aan te dragen dat ze toch niet helpen. Maar jullie kennen me ondertussen, een trendvolger ben ik nooit geweest. Dus maak ik gewoon goede voornemens, zoals ik dat ieder jaar doe. 

Ik moet toegeven, met mijn voornemens uit 2015 is het niet helemaal gelopen zoals ik had gewild. Betekent dat dat het geen zin heeft gehad dat ik ze heb gemaakt? Dat geloof ik niet. Ze hebben mijn jaar namelijk wel richting gegeven. Ik heb de tijd genomen om na te denken over wat ik wil en hoe ik dat kan bereiken en heb tijd gereserveerd om daaraan te werken. En het gaat niet om de bestemming, maar om de reis, zouden zweverigere types zeggen.

Ik had mezelf twaalf doelen gesteld: afvallen tot 75 kilo (vanaf 87), Frans leren, HTML/CSS leren, Javascript leren, een horloge kopen, mijn schuld aflossen, 5000 euro sparen, twaalf boeken lezen, en de rest weet ik even niet meer. Ik heb mijn lijstje per ongeluk al bij het oud papier gedaan namelijk. Iets te enthousiast met de januarischoonmaak.

Een heel klein deel van de doelen is gelukt: de twaalf boeken heb ik gelezen en als mijn Fitbit Gear HR telt, heb ik ook een horloge gekocht. Misschien vinden jullie dat een raar doel, maar ik probeer altijd een mix te maken van grote dingen en heel haalbare dingen. Iets wat duur genoeg is om even voor te moeten sparen, vergt wel een klein beetje moeite, maar de aanschaf an sich is natuurlijk niet zo lastig.

Reading Challenge 2015

De rest van de doelen is niet helemaal zo gegaan als ik wilde, helaas. Soms loopt een jaar gewoon heel anders dan je plant, en dat was in dit geval zo. Je daar druk om maken heeft weinig zin. Ik wist dus al in oktober dat sommige dingen niet zouden gaan lukken. Toen ik een bod kreeg op mijn huis en met restschuld ging verkopen, kon ik mijn financiële doelen meteen doorkrassen wegens onhaalbaar. Maar ik ben in 2015 wel serieus bezig geweest met mijn financiële situatie: ik maak weer iedere maand een begroting bijvoorbeeld. En ik ben dan niet afgevallen tot 75, maar wel tot 83. Ik eet véél gezonder en sport véél meer dan ik ooit heb gedaan en ik heb het emotie-eten overwonnen. Met HTLM/CSS ben ik ongeveer halverwege gekomen. Frans spreek ik nog steeds niet, maar het is er zeker niet slechter op geworden, al waren mijn DuoLingo-sessies iets te onregelmatig en heb ik Adolphe nog steeds niet verder dan pagina twaalf gelezen. Gezien hoe het jaar verlopen is, vind ik het nog wel meevallen.

Voor 2016 heb ik weer een lijstje gemaakt van twaalf doelen. Deze keer schrijf ik ze maar wel uit, dan kan ik ze volgend jaar tenminste niet kwijt zijn:

  1. Afvallen tot 69 kilo: ik twijfel nog over de aanpak. Met mijn huidige leefpatroon hoef ik weinig moeite te doen, maar heb ik het hele jaar nodig om mijn doel te bereiken. En eigenlijk vind ik dat te lang duren. Dus ik kan ook weer calorieën gaan tellen en zoals eerst op 1500 kcal per dag gaan zitten zodat het sneller gaat, maar daar was ik juist mee gestopt omdat ik me fysiek minder goed voelde. Mijn huidige aanpak van alles eten waar ik zin in heb zolang het maar gezond is, is makkelijk vol te houden en ik heb het idee dat ik het sporten daardoor veel makkelijker vol kan houden.
  2. Vier keer per week sporten: op het moment ga ik vijf uur verdeeld over drie keer, maar dat wil ik nog wat ophogen. Deels om hopelijk net wat sneller af te vallen dan een kilo per maand, deels omdat ik hoop de fysiotherapeut een tijdje niet te hoeven zien na januari. Het moet dus iets zijn wat niet te belastend is en juist helpt om problemen te voorkomen, dus ik dacht aan Pilates, eventueel gevolgd door een half uurtje fietsen of zo.
  3. HTML/CSS leren: In de herkansing, via Codecademy.
  4. Javascript leren: Idem.
  5. 1000 euro sparen: ik ben de afgelopen jaren helemaal door mijn reserves heen gegaan en dat is geen comfortabel gevoel, dus ik wil nu zorgen dat ik weer wat achter de hand heb voor als het nodig is.
  6. Helft schuld aflossen: dat betekent dat ik in een jaar tijd 4500 moet aflossen, in plaats van de ruim 2500 die ik volgens het contract met Freo moet betalen. Gezien een deel van de schuld veroorzaakt is door schade die mijn huurders aan mijn koopwoning veroorzaakt hadden, hoop ik nog een aanzienlijk bedrag te kunnen verhalen en dat maakt het natuurlijk makkelijker om dit doel te behalen. Helaas gaat het nog wel even duren, want meneer en mevrouw voelen zich niet verantwoordelijk voor de dingen die ze verziekt hebben. De eerste juridische stappen zijn ondernomen.
  7. Mijn werk beter organiseren: ik heb er taken bij gekregen en merk dat ik sindsdien moeite heb alles af te krijgen; ook hebben privédingen doorgewerkt in mijn werk, waardoor dingen zijn blijven liggen – als je je door pijn niet kunt concentreren is het best lastig om iets gedaan te krijgen bijvoorbeeld.
  8. Cursus Excel: voor mijn werk – met SOM en PRODUCT alleen red ik het niet meer. Ik vind draaitabellen echt wonderlijk.
  9. 18 boeken lezen: afgelopen jaar is het gelukt om 12 boeken te lezen, maar in dat tempo kom ik nooit door mijn stapel ongelezen boeken heen, dus dat mag wel wat meer.
  10. Spaans leren: Frans is niet gelukt en dat laat ik even lekker rusten, of misschien pak ik het wel op als ik er zin in heb, maar ik ga er geen apart doel meer van maken. Ik ga me eerst richten op Spaans, waarschijnlijk met een echte cursus bij Fuentes. Die krijgen veel positieve beoordelingen en het is ook nog eens betaalbaar.
  11. Vakantie: mijn laatste voet over de grens was mei 2014, voor de verdiepingsmodule van mijn wijnopleiding. Heel leuk, maar niet echt een vakantie, want er was iedere dag een druk programma. Mijn laatste echte vakantie was dus in 2013. Ik ben wel weer toe aan even wat anders doen en zien, en ook aan een land met een echte zomer in plaats van een weekje zon tussen de moesson door, maar ik weet nog niet zeker waar ik heen wil. Misschien Spanje, om mijn Spaans meteen te oefenen, en om wijn te drinken natuurlijk – nog zo veel wijngebieden te ontdekken… Maar Berlijn staat ook al lang op mijn verlanglijstje.
  12. Minder vrijwilligerswerk: ik doe inmiddels al sinds 2009 vrijwilligerswerk voor GroenLinks – ondertussen heb ik al vanalles gedaan. Ontzettend veel van geleerd, heel veel leuke dingen meegemaakt, maar het wordt voor mij tijd voor wat anders, en voor de afdeling kan het ook geen kwaad als er weer eens iemand met een frisse blik aan de slag gaat. Op dit moment ben ik nog afdelingssecretaris a.i. en bestuurslid politiek personeelsbeleid en lid van de functioneringscommissie in Rotterdam. Met het bestuur zal ik stoppen en dan heb ik meer tijd voor de functioneringscommissie. Daarnaast ben ik inmiddels bijna twee jaar eindredacteur bij Vers Beton en sinds een half jaar redacteur voor GroenLinks magazine. Ik had aanvankelijk bedacht meer te willen schrijven, maar tot nu toe heb ik daarvoor te weinig tijd gehad en mijn haat-liefdeverhouding met schrijven maakt het ook niet makkelijk. Ik moet er nog even over nadenken wat ik daarmee nu precies wil.
Reacties

Een gedachte over “2015/2016: Goede voornemens

  1. Succes en sterkte met het bereiken van je doelen.

    Bemoedigende groet,

    Geplaatst door Rob Alberts | 3 januari 2016, 12:45

Geef een reactie

Instagram

Geen geld? Met dit weer kun je ook gewoon op een bankje gaan zitten op een plek waar je nooit komt en doen alsof het Spanje is. 
#budgettip 😂

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.161 andere volgers

Categorieën

