//
you're reading...
Persoonlijk

Schrijfwerk

Sinds 1 december ben ik officieel ZZP’er, naast mijn fulltime baan. Het was niet bepaald gepland. Ik had wel in mijn hoofd zitten dat ik dat ooit wilde en meer wilde doen met schrijven en wijn, maar ik wist niet goed hoe ik het moest regelen. Ik vond het nog een te grote stap en wilde eerst maar eens mijn leven op orde hebben en mijn financiën in balans brengen.

Maar soms doet zich een kans voor die je niet wilt laten schieten. In oktober stond ik als schenker op Perswijn Select, een proeverij van het vakblad Perswijn. Tegen reiskostenvergoeding en voor een fles wijn als bedankje. Ik was daar terecht gekomen via De Wijnstudio, de opleider waar ik ooit ingeschreven ben voor WSET3 en een verdiepingsmodule in de Provence heb gedaan. Ze stuurden me een mailtje door van Perswijn, met de vraag of het misschien wat voor mij was. Het leek me wel leuk om gewoon weer eens een andere ervaring op te doen en hopelijk wat contacten te leggen. Je moet ergens beginnen, toch?

2016-10-23-11-57-02

Ik had me nogal uitvoerig voorbereid op mijn taak als schenker. Ik kreeg op vrijdagavond de lijst met wijnen die ik zou schenken en heb alle wijngebieden en wijnhuizen meteen zitten bestuderen. Ja, die wijngebieden zou ik voor een deel eigenlijk wel moeten kennen, maar mijn WSET-examen is al een tijdje geleden, dus even opfrissen was wel nodig. Ik had een lijst gemaakt van alle wijnen met mijn aantekeningen erbij. En voor de opening proefde ik alle tien de flessen, om er nog even snel proefnotities aan toe te voegen. Ik hou er niet van om ergens onvoorbereid in te gaan en als ik heel eerlijk ben, maakt het me ook onzeker dat ik bij dergelijke gelegenheden vaak de enige ben die (nog) niet in de wijn werkt. Het is geen vervanging voor jarenlang professionele proefervaring of allerhande wijnreizen, maar ik probeer in ieder geval zoveel mogelijk te doen om goed beslagen ten ijs te komen.

Toen ik iemand vertelde over één van de wijnen, merkte hij op dat ik er erg enthousiast over kon vertellen. Hij vroeg of ik in de wijn werkte. Nee, nog niet. Ik had alleen een weblog, vertelde ik, maar daar stond nog niet zo veel op. Hij nodigde me uit om eens te komen praten, omdat hij tekstschrijvers zocht. Mensen vinden die kunnen schrijven én iets van wijn weten, is blijkbaar best lastig. Dus twee weken later had ik een afspraak met hem en een collega. Een week later had ik een gesprek met iemand die me uitlegde waar ik allemaal op moest letten qua administratie en weer een week later zat ik bij de Kamer van Koophandel.

Inmiddels ben ik dus al bijna anderhalve maand aan de slag en heb ik acht opdrachten ingeleverd. De eerste factuur heb ik vorige week verzonden, mijn administratie staat nu zoals ik hem wil en ik heb net de eerste BTW-aangifte gedaan. Het voelt allemaal wel heel serieus en volwassen nu.

Het bevalt wel goed, thuis werken. Niet dat ik op een kantoor werk waar je stijf gekleed heen moet – ik loop er regelmatig rond op mijn sokken. Maar er zijn dingen die ik zelfs naar kantoor niet aantrek en ik voel me toch altijd wel verplicht mijn haar te fatsoeneren voor ik erheen ga. Schrijven doe ik het liefst ’s avonds, dan kan ik me beter concentreren, dus in die zin is het ook geen probleem om het te combineren. Maandagavond is mijn vaste schrijfavond en mijn proefnotities doe ik op zaterdag- of zondagochtend, wanneer ik nog niet veel indrukken heb verwerkt en dus scherp kan proeven. Er zijn mensen die moeite hebben om aan de slag te gaan, maar ik ben daar gelukkig erg gedisciplineerd mee. Ik heb wel de neiging om uit te stellen tot een deadline, maar probeer het dan te zien als “leuk, over wijn lezen” en dan begin ik er met plezier aan.

Al met al is het een erg fijne manier om wat meters te maken met schrijven, ervaring op te doen met een andere vorm (commercieel), mijn wijnkennis weer op te frissen en natuurlijk wat extra inkomsten te genereren. Ik ben niet iemand die overdreven veel waarde hecht aan geld, maar ik zal wel heel blij zijn als ik van de restschuld van mijn koophuis af ben en een gezonde, stabiele financiële situatie heb. De komende periode wil ik eraan werken om wat sneller te worden, nu ik het format goed ken. En daarna wordt het tijd om nieuwe opdrachtgevers te gaan vinden, want het kan natuurlijk niet bij ééntje blijven. En misschien, ooit, op termijn, kan ik wel minder uren gaan werken bij mijn vaste werkgever, en later als ik groot ben… nee, die ideeën en toekomstdromen hou ik nog even voor me. 😉

 

Reacties

Een gedachte over “Schrijfwerk

  1. Succes met het vervolg.

    Vrolijke groet,

    Geplaatst door Rob Alberts | 11 januari 2017, 18:39

Geef een reactie

Instagram

Als je - hoe waar ook - Balkenende ongegeneerd "hun Harry Potter lookalike" noemt in je boek, ben je wat mij betreft af. Wat een slecht geschreven boek van iemand die zogenaamd niet boos was. Nee hoor, hij maakt anderen zwart vanwege het recht op de waarheid, niet omdat hij wraak wil...

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.067 andere volgers

Categorieën

